تبدیل شدن سلول پوست به سلولی دیگر با نانوترانسفکشن


mehrdad مرداد 20, 1396 دقیقه مطالعه
تبدیل شدن سلول پوست به سلولی دیگر با نانوترانسفکشن

تصور کنید که بتوانیم سلول های بدن را با یک دستگاه خاص تبدیل به سلولی کاملا متفاوت با عملکردی مجزا کنیم. گویا دانشمندان توانسته اند چنین دستگاهی بسازند و با یک شوک الکتریکی، سلول های پوست را به سلولی دیگر تبدیل کنند.

با مجله خبری ایشومر همراه باشید در سلامت و پزشکی :

 

پژوهشگران دانشگاه اوهایو دستگاهی را ساخته اند که به سلول های پوست بدن شوک وارد می کند و باعث تغییراتی در آن می شوند که با استفاده از آن می توان بافت های آسیب دیده بدن و یا حتی بافت های پیر و فرسوده در بدن را بازسازی کرد.

 

این دستگاه که نانوترانسفکشن بافت یا TNT نامیده می شود در واقع یک چیپ کوچک به اندازه تمبری است که روی پاکت نامه می چسبانند. وقتی این چیپ را روی پوست می چسبانند و جریان برق متصل می شود، اتفاق فوق العاده جالبی رخ می دهد.

مجله خبری ایشومر تبدیل-سلول-پوست-نانوترانسفکشن-300x200 تبدیل شدن سلول پوست به سلولی دیگر با نانوترانسفکشن تكنولوژی نوآوری  نانوترانسفکشن سلول پوست

تبدیل شدن سلول پوست به سلولی دیگر با نانوترانسفکشن

در نتیجه این اتفاق سلول ها شروع به برنامه ریزی مجدد می کنند. در واقع یک زخم حاد را در نظر بگیرید که سلول ها در اطراف آن ارتباط خود را با سلول های دیگر قطع کرده و جریان خون ندارند. با نانوترانسفکشن در کمتر از یک ثانیه، این چیپ سلولها را دوباره مجبور به بازسازی سریع و ساخت رگ های خونی می کند.

 

زخمی که در حالت عادی ماه ها طول می کشد تا بهبود پیدا کند، با استفاده از TNT در ۱-۲ هفته کاملا احیا می شود.

 

به گفته یکی از محققین، تی ان تی در واقع به وسیله جریان کوتاه الکتریکی، ورودی های نانومتر مقیاسی در درون بافت ها ایجاد می کند.

 

سپس از طریق این ورودی ها، ترکیبی از فاکتورهای مخصوص وارد بافت شده و سلول را مجبور به برنامه ریزی دوباره می کند.

 

جالب این است که می توان از پوست به عنوان مزرعه ای برای کاشت و برداشت هر نوع سلول بدن استفاده کرد.

 

فرض مثال می توان نورون های مغزی فردی مبتلا به آلزایمر را روی پوست بدنش تولید کرد و سپس به مغز تزریق کرد. از این طریق می توان بدون دردسر درمانی برای آلزایمر یافت

 

البته این تحقیق هنوز روی انسان آزمایش نشده ولی روی موش ها نتایج بسیار امیدبخشی را ارائه داده است. انتظار می رود که در سال آینده میلادی فرصت بیشتری برای استفاده این فناوری روی انسان نیز مهیا شود

 

 

منبع:

Digital Trends

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*