گرافیک حسی و لمس دیگری از هنر (Touch Graphic)


admin دی 16, 1395 دقیقه مطالعه
گرافیک حسی و لمس دیگری از هنر (Touch Graphic)

 

با مجله خبری ایشومر همراه شد :

 

مجله خبری ایشومر Intuitive-graphics-1-mag-eshomer-300x150 گرافیک حسی و لمس دیگری از هنر (Touch Graphic) طراحي هنر  هنر لمس گرافیک طراحی دیگری حسی Touch Graphic

 

گرافیک حسی (Touch Graphic)

گرافیک حسی موضوع جدیدی است و می شود به آن از دیدگاه های متفاوتی نگاه کرد.

وقتی می گوییم گرافیک حسی معنای طراحی گرافیکی را می دهد که از سطح دو بعد فراتر باشد ،

به این معنا نیست که لزوما باید سه بعد داشته باشد .

در واقع طرح می تواند در ظاهر همان دو بعد را داشته باشد با این شرط که یک المان

برای فعالیت با دستهایمان در آن تعبیه شده باشد ،

این المان حس می شود حتی اگر در وهله اول دیده نشود.

به عنوان مثال اگر روی طرح با ماده ای پوشیده شده باشد ،

همان ابتدا که آن قطعه تبلیغاتی را ببینید متوجه چیزی نمی شوید ،

تا اینکه آن را لمس کنید آن وقت است که تفاوت را احساس می کنید حتی وقتی در ابتدا تفاوتی به چشم نیاید.

قدمت فرمهای اولیه گرافیک حسی احتمالا به چاپ های اصلی لترپرس کتابهای قدیمی می رسد،

که به خاطر فشاری که نیاز بود تا لغات روی کاغذ چاپ شوند ، هر لغت کمی برجسته تر یا فرو رفته می شد.

در زمان سلطنت ملکه ویکتوریا در انگلستان فرم های پر زرق و برق برجسته یا فرورفته در طراحی خیلی معمول بود ،

گرافیک حسی می تواند مرحله پیشرفته جدید ثبت شده ای از همان حرکت باشد.

 

امروزه تکنولوژی مدرن به ما این اجازه را می دهد که طرح های بسیارعجیبی ارائه دهیم ،

هم به عنوان راه حل بهتری برای بسته بندی وهم به عنوان طرحی که کمی سرگرمی

در آن تعبیه شده تا طرح را به طرحی فراتر از رقابت تبلیغات بدل کند .

 

طرحی که دریافت کننده را با به یادماندنی ترین روش درگیرکند ،

خلق چیزی که مشکل ارتباط برقرار کردن با دریافت کننده به نحوی که برایش دارای مفهوم باشد را حل کند .

شما احتیاج دارید که یک پیام را به روشی دوست داشتنی و

به یادماندنی به مخاطب خود برسانید وگرافیک حسی چیزی است که به شما کمک می کند.

 

 

مجله خبری ایشومر Intuitive-graphics-mag3-eshomer-197x300 گرافیک حسی و لمس دیگری از هنر (Touch Graphic) طراحي هنر  هنر لمس گرافیک طراحی دیگری حسی Touch Graphic

 

استفاده از گرافیک حسی در طراحی گرافیکی ،

یعنی اینکه طراح از دانش خود در چاپ و صنایع تولیدی برای خلق اثری کاملا متفاوت ،

بی همتا و خوشایند استفاده کند .

این یک قصد عمدی از طرف طراح است که آیتمی طراحی کند که دریافت کننده حقیقا دوست داشته باشد آن را نگاه کند ،

برداشته و با دست هایش آن را امتحان کند.

 

این نوع طراحی گرافیکی فراتر از سطح توقعات مشتری است ، بیننده را تحریک می کند

و خود را از قید چهارچوب بروشورهای چاپ شده روی کاغذ و تبلیغات کوچک کاغذی رها می کند.

دیگر محدوده ای که به طور حتم از گرافیک حسی در آن ها می توان استفاده کرد ،

در انتشارات است که به طور واضح استفاده ازطرح داخل و روی جلد کتاب است ،

در این زمینه مسلما استفاده از گرافیک حسی کمک زیادی به جلب نظر و توجه خریدار می کند .

« من می خواهم آن کتاب را داشته باشم ، نه اینکه فقط آن را بخوانم »

( هر چند جمله قدیمی ، کتاب را از روی جلدش نخر ، هنوز هم پابرجاست.)

استفاده از گرافیک حسی ، در نهایی کردن کار و استفاده از تکنولوژی جدید ، ساده تر شده است.

سقف کار به صورت تحت الفظی ، ( محدودیت ) هایی هم دارد. اما طراح دیگر هرگز نزد

یک پیمان کار ( چاپگر- تمام کننده ) نمی رود که به اوبگوید معذرت می خواهم ، این کار امکان ندارد.

بازار آنقدررقابتی است که همه به او می گویند :

« بله من این کاررا انجام می دهم ، مشکلی نیست » و بعد دنبال یک راه حل می گردند.

استفاده از مواد قابل لمس جزو ملزومات تبدیل طرح به یک اثر گرافیک حسی نیست ، هر چند که ساده ترین

راه حل است، نور و صدا و حتی تحریک حس چشایی هم می توانند به عنوان بخشی از اثر گرافیک

حسی استفاده شوند البته این بیشتر به بودجه ای که طراح در دسترس دارد بر می گردد.

 

تا بداند تا کجا می تواند برود و تا چقدر می تواند طرحش را تبدیل به یک اثرگرافیک حسی خوشایند بکند .

به طور عمومی تر گرافیک حسی به نحوی طراحی می شود تا بتواند در دست گرفته شود ، با آن بازی شود ،

امتحان شود ، استفاده شود و به عنوان چیزی کاملا ویژه از آن نگهداری شود.

 

چیزی که حس می شود معنای کامل چیزی است که می توان آن را در دست گرفت و از مواد

به طور پیشرفته ای در تولید آن استفاده شده ، تا خوردگی ها ، چیدمان و تمام کردن کار

به نحوی غیر معمول باشد. در این طراحی ماده اصلی می تواند پلاستیک باشد ،

یا پارچه ، لاستیک یا چوب و خیلی چیزهای دیگر حتی ؛ کاغذ!

 

وقتی طراح می خواهد اثری را خلق کند که نیاز دارد کاملا تاثیر گذار باشد ،

المانی که تاثیر گذاری سریع داشته باشد ، گرافیک حسی باید مورد توجه قرار گیرد.

 

همچنین می توان به آسیا و چین به عنوان تولید کننده عمده این محصولات عجیب توجه کرد

آن ها حجم عظیمی از تولیدات حسی شان را برای فروش خیلی برانگیزاننده طراحی می کنند –

این به طراح بستگی دارد که این کار را اخلاقی بداند یا نه .

 

در هر حال این کار کمک می کند که فروش محصول برایشان از لحاظ زیادی قابل قبول باشد ،

به هر حال در کل دنیا تولید محصولاتی با این مشخصات خیلی بالاست –

همچنین این مسئله را هم می توان مد نظر داشت که به چه میزان محیط دوستانه ای

که این محصولات به وجود می آورند ، استفاده دوباره از مواد قدیمی غیرقابل استفاده و نگاه دنیوی به کار حس آن را عوض می کند.

 

شاید در درجه ای متفاوت بشود گفت… به دلایلی ، مجلات پر زرق وبرق مــُد

مطمئنا از گرافیک حسی استفاده می کنند. یا آن چیزی که آنها استفاده می کنند گرافیک حسی خوانده می شود.

 

گرافیک حسی در سایر کشورهای دنیا نیز شاخه جدیدی از گرافیک تبلیغاتی است ؛ بنابراین درس خاصی

در دانشگاه های کشورهای دیگر با نام (Touch Graphic) تدیس نمی شود

اما دانشجویان رشته گرافیک در کل دنیا به صورت فعالی تشویق می شوند

تا طرح های عجیب با ترکیب شیوه ها و… مواد عجیب  و غریب ارائه دهند ،

این چیزیست که هر طراح جوانی باید آن را تجربه کند و دنیا مکان خسته کننده ای می شد

اگر که قرار بود همه طرح ها روی سطح دو بعدی کاغذ چاپ شوند.

ما همه دوست داریم چیز ها را برداریم و آن ها را حس کنیم و این تنها روشی است که ذهن ما به کار می افتد.

 

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*