طراحی سیستم های راه یابی در گرافیک (Way Finding Systems)


admin دی 20, 1395 دقیقه مطالعه
طراحی سیستم های راه یابی در گرافیک (Way Finding Systems)

 

مجله خبری ایشومر wayfinding-mag-eshomer-300x163 طراحی سیستم های راه یابی در گرافیک (Way Finding Systems) طراحي هنر  وایمن مکزیکو لانس گرافیک علائم طراحی سیستم راهنما راه یابی رانندگی تابلو المپیک Way Systems Finding

با مجله خبریایشومر همراه باشید :

یک سیستم راه یابی

متشکل از برند سازی ، نشانه ها ، نقشه ها و وسایل مسیریابی است که به ما می گوید کجا هستیم ،

کجا می خواهیم برویم و چگونه به آنجا می رسیم. یک سیستم راه یابی موثر، می تواند

یک بعد مهم به تصویر یک موزه ، یک سیستم حمل ونقل ، یک فرودگاه  ، یک ساختمان اداری و یک ورودی شهری بدهد.

سیستم راه یابی می تواند به عنوان یک کمک کننده خودمانی طراحی شود که دوستانه  ،

اطلاعات و مسیرها را  به صورت واضح ، محرمانه و استفاده  ، به مردم بدهد و به آنها در پیدا کردن

مسیرشان برای ورود ، انجام امور روزمره و خروج از یک محیط نا آشنا فراهم سازد.

راه یابی این فرصت را به طراح برای نشان دادن تاریخ  ، فرهنگ و حس یک قوم در سریع ترین راه ممکن ،

به صورت یک فضای روزمره ( که دیده و استفاده خواهد شد ) می دهد. یک راه یابی موثر می تواند

یک ارتباط دیداری قوی، یک خوش آمد گویی مناسب در بدو ورود و به امید دیداری گرم  در پایان راهتان ،  باشد.

مجله خبری ایشومر way-Finding-mag-eshomer-300x198 طراحی سیستم های راه یابی در گرافیک (Way Finding Systems) طراحي هنر  وایمن مکزیکو لانس گرافیک علائم طراحی سیستم راهنما راه یابی رانندگی تابلو المپیک Way Systems Finding

زبان راه یابی

شخصیت و اثرپذیری هر سیستم راه یابی ، در هر بخش بزرگی ، یک نتیجه از زبان کلمات

یا تصاویر است که برای انتقال هویت ، تصویر و ترجمه پیام ها استفاده می شود. کلمات

از یک یا چند زبان که می توانند به وسیله انواع بسیار وسیعی از مدل های تصویری نشان داده شوند ، ساخته می شوند.

روش های تصویری می توانند از مدل های استادانه ( مثال های تصویر و عکاسی ) تا

مدل های ساده سازی ( رنگ بندی ها و نشانه ها ) طبقه بندی شوند . نشانه ها می توانند شامل  سادگی ، وضوح و مالکیت در یک سیستم راه یابی باشند.

 

ارزش سمبولها

کلمات و تصاویر دو راه اساسی برای نشان دادن و برقرار کردن رابطه بین اشیاء ،

حرکات و احساسات در زندگی می باشد. کلمات یک روش موثر در برقراری ارتباطات پیچیده

بین عقاید درونی می باشد و با به وجود آمدن سمبولها ، سد میان درک معنای لغات ملل مختلف برداشته می شود.

آنچه آشکارا به نظر می رسد این است که می توان به سهولت از سمبولها ،

برای طراحی و اجرای یک سیستم راه یابی استفاده کرد.

 

 

مجله خبری ایشومر finding-way-1-mag-eshomer-300x198 طراحی سیستم های راه یابی در گرافیک (Way Finding Systems) طراحي هنر  وایمن مکزیکو لانس گرافیک علائم طراحی سیستم راهنما راه یابی رانندگی تابلو المپیک Way Systems Finding

زبانهای مختلف راه بردی

سیستم های سمبلیک موثردر راه یابی ، برای اولین بار برای محیط های حمل و نقل ،

مانند بزرگ راهها ، خطوط راه آهن و فرودگاه ها طراحی شد. مثالهای موفق که به عنوان سمبولهای حمل و نقل استاندارد معرفی شدند

شامل :

علامت جاده اروپایی و نشانه سیستم حمل و نقل آمریکائی است . نشانه ها به

عنوان علائم ترافیکی ، جایگزینی مناسب برای علائم نوشتاری بودند و در حال استفاده هستند

. همچنین سمبلها به عنوان یک بخش اساسی در بازیهای المپیک به منظور نشان دادن حوادث ورزشی به کار رفته اند.

علائم و نشانه ها همچنین نقش بسیار مهمی در برقراری ارتباط با کامپیوترها ایفا می کنند.

کار تحقیقاتی شرکت زیراکس( که از سمبولهای تصویری ، برای راه اندازی یک کامپیوتردر

کنار زبان به کار می رفت) باعث شد که شرکت های مشهور و بزرگی مانند مک اینتال از

این سمبلها به عنوان استانداردهای راه اندازی یک کامپیوتر استفاده کنند. سمبلها

به ساده تر فهمیدن و انتقال دادن محیط ذاتی جهان کامپیوترو محیط های شاخته شده توسط ما ، کمک می کند.

هر پیام دیداری در یک سیستم راه یابی باید توانایی برقراری رابطه با خودش را داشته باشد.

 

آیا سمبولهای بسیار زیادی باید استفاده شوند؟

یکی از متداولترین مشکلات موجود ، استفاده از علائم بسیار زیاد است که در تشخیص آنها دچار سر

در گمی می شویم به خصوص زمانی که از رنگهای زیادی در طراحی یک سمبل استفاده می شود.

آمار دقیقی از تعداد علائمی که استفاده می شوند و ما باید آنها را به ذهن بسپاریم وجود ندارد.

آماری از تعداد سمبولهای قابل استفاده و غیر قابل استفاده و ناموثر هم وجود ندارد.

مجله خبری ایشومر way-finding-2-mag-eshomer-300x198 طراحی سیستم های راه یابی در گرافیک (Way Finding Systems) طراحي هنر  وایمن مکزیکو لانس گرافیک علائم طراحی سیستم راهنما راه یابی رانندگی تابلو المپیک Way Systems Finding

 

علائم می توانند به خاطر سپرده شوند ؟

هنگامی که علائم به عنوان بخشی از یک سیستم مسیریابی به کار برده شد ، بسیار مهم است تصاویری که انتخاب  می شوند جنبه بین المللی داشته باشد و برای تمام مردم شناخته شده باشد .

لازم است که هر کدام از علائم تصویری در زبان خاصی که بیینده با آن صحبت می کند مشخص و تفسیر شود.

به عنوان  مثال :

تصویر یک درخت تداعی کننده کلمه Tree  در زبان انگلیسی Arbol  در زبان اسپانیایی ، Ki زبان ژاپنی است .

بسیار مهم است که سمبولها به گونه ای طراحی شود که بیننده به راحتی آنها را به خاطر بسپارد و به راحتی بیان کننده موضوع مورد نظر باشد.

 

 

مجله خبری ایشومر wayfinding-mag-4-eshomer-300x240 طراحی سیستم های راه یابی در گرافیک (Way Finding Systems) طراحي هنر  وایمن مکزیکو لانس گرافیک علائم طراحی سیستم راهنما راه یابی رانندگی تابلو المپیک Way Systems Finding

چگونه معماری می تواند یک مرجع موثر باشد؟

سبکهای معماری اغلب نشانه هایی هستند که ما به عنوان راهنمای مکانهای شهری از آن استفاده می کنیم. تصاویر معماری علائمی هستند که به طور موثر در شناسایی نواحی و مکانهای خاص استفاده می شوند.

مناظری مانند :

آبشارها ، باغها ، تپه ها و مکانهای تاریخی می توانند به عنوان سمبلهای بسیار خوب تصویری باشند.

سمبلهای کاربردی تاریخ و فرهنگ می توانند به طور موثری در طراحی سمبل خاص استفاده شوند.

قانون خوبی است در این مورد ، که بیشتراز یک مدل تصویری در یک سیستم راه یابی ، برای یک هدف و یا مکان خاص استفاده نشود .

اگر لازم باشد که بیشتر از یک تصویر معماری استفاده شود بهتر است به عنوان مثال

روی بخش های مختلف یک ساختمان یا ویژگی خاص آن تمرکز کنیم.

 

مجله خبری ایشومر wayfinding-mag-3-eshomer-300x231 طراحی سیستم های راه یابی در گرافیک (Way Finding Systems) طراحي هنر  وایمن مکزیکو لانس گرافیک علائم طراحی سیستم راهنما راه یابی رانندگی تابلو المپیک Way Systems Finding

چه چیزی یک علامت را خوانا می سازد ؟

اینکه یک نشانه چقدر می تواند موثر باشد به فاکتورهای مختلف بستگی دارد .

این فاکتورها شامل نور ، اندازه ، شکل ساختاری  ، کنتراست و درجه بندی فاصله دیداری می باشند. این معیارها مانند ارزیابی  خوانایی یک تایپوگرافی هستند . نشانه ها باید تا آانجا که می شود ساده و واضح باشند با توجه به این نکته که این سادگی باعث  از بین رفتن پیام که از این سمبلها انتظار می رود نباشند.

اگر این سمبلها پیچیده و گیج کننده باشند به جای پی بردن به معنای برقراری ارتباط ، آنها تنها جنبه دکوری و یا یک اثر دیداری خواهند داشت.

 

 

 

مجله خبری ایشومر lance-wyman-way-funding-design-mag-eshomer-244x300 طراحی سیستم های راه یابی در گرافیک (Way Finding Systems) طراحي هنر  وایمن مکزیکو لانس گرافیک علائم طراحی سیستم راهنما راه یابی رانندگی تابلو المپیک Way Systems Finding

طراح : لانس وایمن

طراحی علائم راه یابی المپیک مکزیکو

ساختن سمبلهایی برای کارهای مهم تر و سخت تر

سمبلها هنگامی با محیط پیرامون خود ادغام می شوند که آن سیستم راه یابی، بهتر و موثرتر عمل کند . یک نشانه می تواند هم یادآور تاریخ و هم راهنمای کاربردی موثر در یک زمان باشد .

 

اهداف مسیر یابی

اهداف پایه ای که یک سیستم باید داشته باشد :

ایجاد ارتباط با بینندگان چند زبانی

ساختن تصاویری که خوانا و محترمانه باشند

مورد استفاده قرار گرفتن در بعد سوم

آنچه یک سیستم را منحصر به فرد می کند آن است که از یک حس زیبایی لطیف و قابل لمسی برخوردار باشد.

 

 

تحقیق و ترجمه : شهره سالارکیا

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*