توضیحاتی کامل درباره اسکیس یا طراحی آزاد
اسکیس یا طراحی آزاد
اسکیس زدن در حقیقت یک بخش خلاق است ، یک نقطه آغازین ، جایی که صحنه ها برای استفاده های
بعدی درست مثل منابع قابل جایگزین برای حافظه تصویری ، ثبت می گردند ،
جایی که ایده های داستانی قابل تصور می شوند و جایی که شخصیت ها
با حرکات و حالت های بیانی گوناگون خود شکل می گیرند.
اسکیس زدن برای یک هنرمند به مثابه نوشتن اولین جملات روی کاغذ برای یک رمان نویس است
و تفکری عمیق پیرامون یک مقدمه برای یک روزنامه نگار. اسکیس زدن کاری سخت ،
اما مفرح است وسالها منجر به ابداعاتی در زمینه هنر طراحی شده است.
اسکیس مجموعه طرح های آزاد یک طراح می باشد . اسکیس تمرینی ست برای رسیدن طرح مطلوب
و ایده آل . مگر در مقام مقایسه ی هنر طراحی با هنر تاتر برآییم . اتود ها همان تمرین هایی هستند
که در پشت صحنه انجام می شوند . مطالعه و بررسی این اتودها ، می تواند نقش بسیار موثری
در آموزش هنر طراحی داشته باشد . با این حال این اتودها شخصی هستند و در دسترس همگان قرار ندارند .
شاید بتوان گفت خط ومشی طراح و رد پای فکری و
سبکی او را در اتود های وی بهتر می توان پیگیری و مطالعه کرد تا اثر نهایی.
ظهور رایانه و نرم افزارها در عرصه هنر بسیار راه گشا بوده و تاثیر انکار ناپذیری بر آن گذاشته است.
اما از سوی دیگر ، باعث تنبلی و گریز بسیاری از هنرمندان از هنر طراحی نیز شده است .
با این حال با وجود نرم افزارهای قدرتمند ، طراحی با دست ، همچنان با قدرت و برتری کامل ،
جایگاه خود را برای رسیدن به ایده ها حفظ کرده است . در واقع آن خویشاوندی
که میان ( دست ) ، ( ذهن ) و( کاغذ ) برقرارمی باشد ، منحصر به فرد و استثنایی است.
به عنوان مثال بسیاری از استوری بوردها و اسکیس های صحنه های فیلم های بزرگ
سینمای امروز جهان ، هنوز هم با دست و بر روی کاغذ شکل می گیرد.
بشر در بسیاری از علوم و فنون ؛ برای گسترس و کشف خلاقیت های آینده ، تلاش نموده که
ابتدای مسیر آفرینش و خلاقیت را کاملا شناسایی کند . هنر و آفرینش هنری نیز از این مهم مستثنا نیست .
توجه و پرداختن ابتدای مسیر آفرینش هنری ، تضمین ساخت بنایی است که بر این ( خشت اول ) نهاده می شود.
هر آنچه که بشر تولید و خلق کرده است هر محصول و بنایی بر اساس طرحی بوده است .
طراحی واسطه میان ( فکر اولیه ) و ( اجرا ) ی آن است . در حقیقت طراحی نقشه
محصول و بعضا به صورت مستقل ، خود محصول می باشد . بسیاری از آفرینه های هنری همانند
سینما ، محصولات گرافیکی و نقاشی ، کاریکاتور ، تصویر سازی و انیمیشن بر اساس
اتودها و فنداسیون های بصری به نام اسکیس شکل گرفته ،
پخته می شوند و در نهایت در اختیار دنیای مصرف قرار می گیرند.
اسکیس ها به عنوان طراحی ، الگو و یا نمودار هنرمند به کار برده می شوند تا
به درک بیننده از آفرینش یک اثر هنری کمک نمایند ، در نتیجه بیننده آنچه که
در کار نهایی کم شده یا تصحیح شده و همچنین پیشرفت یک ایده ، کشیده شدن
آن و تبدیل آن به یک طرح اصلی یا کار نهایی را مشاهده می کند. اسکیس ها
گهگاه در خلال آزمایش شدنشان باعث جرقه خوردن ابداعی در زمینه کشیدن کارتون می شوند
، گاه به عنوان یک راهنما برای کمک رساندن به سایر هنرمندان مورد استفاده قرار می گیرند
و در موارد نادر به خودی خود به یک شاهکار تبدیل می گردند .