طراحيهنر

اصطلاحات گرافیکی و کاربرد آن ( قسمت چهارم )

 

مجله خبری ایشومر advertising-mag-4-eshomer-300x204 اصطلاحات گرافیکی و کاربرد آن ( قسمت چهارم ) طراحي هنر  نقاشی موزاییک گرافیکی کاربرد دیوارنگاره دورنما تک فام پیچازی اصطلاحات Overprint

با مجله خبری ایشومر همراه باشید در سری اصطلاحات گرافیک

 

 

استعاره  یا  هم دریافت ( Metaphor )

تدبیری است که برای انتقال معنی از چیزی به چیز دیگر به کار می رود ، هر چند ممکن است ارتباط نزدیکی میان آن دو نباشد. یک استعاره بصری ، ادراکی را که نسبتا نا آشناست ، با استفاده از شباهت آن با چیزی آشنا انتقال می دهد.

 

کنایه (Metonym )

آنچه که چیزی را نشان می دهد ، اما بر چیز دیگری اشاره دارد. بییننده میان موضوع و مفهوم مورد نظر ، و نه مفهوم ظاهری آن ، ارتباط برقرار می کند.

 

مدرنیسم یا نو گرایی (Modernism )

مدرنیسم (۱۸۹۰-۱۹۴۰) همزمان با جنبش های کوبیسم ، سورئالیسم و دادائیسم ، و با صنعتی شدن و شهر نشینی

جامعه غربی شکل گرفت. مدرنیست ها ، از جمله جنبش های  د استیل ، ساخت گرایی و

( باوهاوس ) طرز تفکر روستایی و شهرستانی رایج در زمان ملکه ویکتوریا را ترک گفتند و ارزش ها و شیوه های آن را در حمایت از جهان وطنی به دور افکندند.

در طراحی گرافیک ، مدرنیسم از عدم تقارن در صفحه آرایی در کنار پایبندی جدی به شبکه بندی ،

توجه خاص به فضای سفید و استفاده از حروف بدون پایه ، و نبود آرایش و تزیین مشتاقانه استقبال کرد.

 

پیچازی ( Moire )

نقوش چاپی ایجاد شده در اثر ترام های نیم سایه های رنگ ، که به سبب تداخل زوایای ترام های زینک های مختلف یه وجود می آید. تصاویر با استفاده از چهار ترام  نیم سایه  (CMYK ) به چاپ می رسند که هر یک در زوایای خاص قرار گرفته است تا بدین ترتیب از بروز نقوش پیچازی جلوگیری به عمل آید. رنگ زرد نامحسوس ترین رنگ است ، پس ترام این رنگ در چشمگیرترین زاویه به چاپ می رسد ( و چشمگیرترین رنگ نیز در نامحسوس ترین زاویه چاپ میشود.)

 

مونتاژ یا ترکیب ( Montage )

ترکیبی تصویری که از کنار هم و یا روی هم قراردادن تعدادی عکس ، شیء یا طرح به منظور

تشکیل تصویری تازه ساخته شده ؛ هر چند نباید آن را با کلاژ اشتباه کرد.

 

تک فام ( Minochrome )

تصویر که از رنگسایه های مختلف یک رنگ واحد ساخته شده است.

 

موزاییک یا معرق ( Mosaic )

پوشش تصویر ، کف یا دیوار ، اثر هنری یا هر اثر تزیینی یا پوششی که از قرار دادن تکه های کوچک

سفال رنگی ، شیشه یا سایر مواد بر روی یک سطح به دست می آید. در فرهنگ رومی ، موزاییک شیوه ای رایج برای بیان بصری محسوب می شده است.

 

نقاشی دیواری یا دیوارنگاره ( Mural )

نقاشی بزرگی که بر روی  دیوار کار می شود . نقاشی دیواری از زمان های باستان وجود

داشته و اغلب به شیوه فرسکو اجرا می شده است . امروزه نقاشی دیواری با پو شاندن دیوارهای بتونی ، معمولا بخشی از منظره ی شهر را می سازد، محیز را زنده و شاد می کند و فرصتی برای هنر ( پارتیزانی )فراهم می کند . نقاشی دیواری همچنین می تواند  کارکردی سیاسی پیدا کند.

 

نویز (  Noise )

افت جزئی  وتصادفی  در کیفیت تصاویر دیجیتال. اغلب از آن برای ایجاد بافتی شبیه به

دانه های فیلم عکاسی استفاده می شود ، تا به این ترتیب تصویر ظاهری بافت دار پیدا کند.

نویز ویژگی خام و خود انگیخته ای به تصویر می بخشد و سرعت را القا می کند ،

که این خصوصیات در تضاد با لطافت و جلای تصاویر مربوط به مد وهنرهای زیبا است.

 

صحافی باز (  Open Bind)

کتابی که بدون جلدصحافی شده و عطف آن بی حفاظ مانده است.

 

چاپ روی چاپ (  Overprint )

هنگامی  که یک مرکب بر روی مرکب دیگر چاپ می شود. چاپ روی چاپ در طرح ، بافت ایجاد می کند.

ترتیب چاپ مرکب ها بر نمای بصری  نهایی موثر خواهد بود ، چرا که ترتیب متفاوت در چاپ موجب

ایجاد رنگ های متفاوت خواهد شد. بنابراین ، چاپ روی چاپ باید با دقت کافی صورت بگیرد تا نسبت به حصول نتیجه ی نهایی دلخواه اطمینان حاصل شود.

 

دورنما و چشم انداز ( Panorma & Vista)

ژرف هایی عریض یا وسیع که فضای بیشتری را برای تماشای موضوع فراهم می سازد،

به آن پانورامیک نیز گفته می شود. این گونه تصاویر بیشتر وسعتی افقی دارند تا عمودی و برای نمایش چشم اندازهای طبیعی ، بسیار مناسبند.

 

 اصطلاحات گرافیکی و کاربرد آن ( قسمت اول)

اصطلاحات گرافیکی و کاربرد آن ( قسمت دوم)

اصطلاحات گرافیکی و کاربرد آن ( قسمت سوم)

اصطلاحات گرافیکی و کاربرد آنها ( قسمت پنجم )

اصطلاحات گرافیکی و کاربرد آنها ( قسمت ششم )

اصطلاحات گرافیکی و کاربرد آنها ( قسمت هفتم )

اصطلاحات گرافیکی و کاربرد آن ( قسمت هشتم )

اصطلاحات گرافیکی و کاربرد آن ( قسمت نهم )

اصطلاحات گرافیکی و کاربرد آن ( قسمت دهم )

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن