هنر دیجیتال و ابزارهای گوناگون گرافیکی (Digital Arts)
در بازنگری مسیر تحول و دگرگونی ابزارهای گرافیکی ، به رایانه می رسیم .
تحولی که در دو دهه اخیر با پیشرفت چشمگیر خود در تمامی عرصه های علوم و فن آوری ،
جایگاه ویژه ای را از آن خود نموده است .
:با مجله خبری ایشومر در هنر و گرافیک همراه باشید
اهمیت تجهیز
آموزش و به کارگیری این دستاورد در عرصه گرافیک ، امروزه بر کسی پوشیده نیست .
این پدیده با پردازش تصویر و سپس تصویر سازی به خانواده ابزارهای گرافیک پیوسته است.
قواعد و ضوابط گرافیک
آنچه مسلم است احکام ، قواعد و ضوابط گرافیک بر هر نوع ابزار گرافیک نمودی متفاوت داشته
و تنوع موجود ، خود عاملی است در ساخت و توسعه تکنیک های نوین گرافیک .
با این وجود نگرانی در زمانی شکل می گیرد که ممارست و کندوکاو طراح با تکنیک
به مراتب قوی تر و پوسته تر از نیت و مفهوم پیام ، باشد. این بیراهه در سالهای
پیش از پیدایش رایانه هم طراحان را تهدید نمود ، اما امروز جلوه های ویژه و گستردگی امکانات
رایانه ها ، وسوسه ای مضاعف و لذتی متفاوت راپیش روی طراحان گسترده است.
برخورد طراح (Designer ) و برخورد هنرمند ( Artist) به میزان
نوع ارتباط و بهره مندی هر یک با این مقوله و انتخاب شیوه بازنمایی موضوع ،
متفاوت و قابل بررسی است ، تفاوت های میان نحوه تفکر و اجرا از جمله نکات قابل توجه
در این مبحث می باشد .
مرز میان صنعت دیجیتال که در خدمت گرافیک امروز قرار گرفته با گرافیک به سبک دیجیتال ،
فاصله ای مشابه دوربین دیجیتال و عکاسی گرافیک است ولی در فرایند تولید یک اثر هنری گرافیک ،
ایده ها ، پیام ها و جلو ه های تصویری آنچنان با تمهیدات رایانه در هم آمیخته که کار تشخیص و
قضاوت آثار را به تفکیک اثر هنری از تصویر سازی دیجیتال مشکل می سازد ، در واقع پیچیدگی بحث
به جایی باز می گردد که محصول نهایی یا به عبارتی اثر هنری مورد نقد واقع می شود.
به هر حال اگر هنر برای هنر هم باشد ، اثر با خصیصه بیانی خود حامل پیامی است از اندیشه طراح
این خود برای نام گذاری یک پدیده به نام اثر هنری کفایت می کند اما میزان های زیبا شناختی و
شیوه های متداول کشف آثار خلاقیت بر این دسته از آثار نیز جاری است.
گرایش روز افزون به کار بردهای نو و متفاوت گرافیک دیجیتال ، این شاخه از هنر گرافیک را از ابعاد سطح و
حجم خارج نموده و به دنیایی با ابعادی چند وجهی رهنمون کرده است ، دنیایی که دیگر به تصویرسازی
دیجیتال ، قانع نیست و به دنبال دستیابی به شیوه های نوین بیانی از نوع گرافیک است .
دقت و مراقبت در بکارگیری ابزار فوق و انتخاب صحیح و به جای آنان ، فقط با شناخت کامل از گرافیک
دیجیتال امکان پذیر است.