عکاسی معماری در تعبیر و تفسیر سبک بناها ( قسمت اول)


admin دی 22, 1395 دقیقه مطالعه
عکاسی معماری در تعبیر و تفسیر سبک بناها ( قسمت اول)

مجله خبری ایشومر architecture-photography-mag-eshomer-300x201 عکاسی معماری در تعبیر و تفسیر سبک بناها ( قسمت اول) هنر هنر و معماری  معماری لوکوبوزیه عکاسی سبک تفسیر تعبیر بنا آموزش عکاسی آلوار آلتور

عکس معماری

واسطه ای است که جهان معمار و ذات اثر وی را به جهان دیگران گره می زند و با بازنمایی اثر ،

روح و پیچیدگی ان را آشکار می سازد.

با مجله خبری ایشومر در آموزش عکاسی همراه باشید :

به تعبیر و تفسیر سبک ، ترکیب بندی و المان های معماری می پردازد  و از طرح ،

بافت و ویژگی های بصری بنا  نسخه ای نو می افریند. دیگر طرح تقریبی و شازه بنا مطرح نمی باشد ،

بلکه ذات اثر است که در مقابل چشم بیننده توسط هنرمند عکاس جان می گیرد و روایت می شود .

معمولا عکاس هنرمند با استفاده از زبان نور و فرم به دو روش عمل می کند ؛ یا

با ایجاز به اجزای اولیه اثر پرداخته و یا با به تصویر کشیدن کلیات معماری مفاهیم مورد علاقه خود و معمار و

ویژگی های طرح را آشکار می سازد.

 

عکاس

با برخورد به ریتم و تکرار فرم ها و یا با بهره گیری از سطوح ، رنگ آمیزی و خطوط کلی بنا ،

ایده های معمار را نیرو می بخشد وبا رسوخ در دنیای ادراک بیننده ، زیببایی شناسی وی را تحت تاثیر قرار می دهد.

گاهی با نزدیک شدن به ستونی سنگی در جرم آن اغراق می کند و زمانی با

دور شدن از فضای معماری آن را چون کاهی سبک در گستره سطح قرار می دهد.

ارزش های مصالح معماری به این گونه دست خوش تاثیراتی می شود که از ایده عکاس ناشی می شود.

در عین حال ثبت تصویرهای معماری مستنداتی است که با رجوع به آن معمار می تواند

ایده خود را تعالی بخشد و از سوی دیگر بیننده به وسیله آن به درک ذات اثر نایل شود.

عکاس با استفاده از ابزار خاص خود دیدگاه های مختلفی را می تواند در معرض دید بیننده قرار دهد.

با ارتفاع گرفتن از دوربین ، خود را همسان دید پرنده birds eye view قرار می دهد

و با کاشتن سه پایه در جایی پایین تر از خط تراز بیننده ، اثر معماری را به گونه دیگر

جلوه گر می سازد. اگر از فضا ، ساختمانی را عکاسی می کند ، با هم زمانی

( Simultaneity ) که در دیدن جوانب مختلف ساختمان به وجود می آید ، درک

کاملی از سازه و فضا را القا می کند و اگر به جزییات ساختمان نزدیک شود ، بافت و جنسیت سازه و

اجرای آن را آشکار  می سازد ؛

 

و در واقع به مدد عکس است که نظرات ،لوکوبوزیه ، آلوار آلتور ، میس ونده رو و معماران

بزرگ دیگر روشن می شود.

 

اگر عکاس شخصا معمار را نمی شناسد ، مهم نیست ، اما باید آن قدر در

درک مسایل بصری قوی باشد که با دیدن اثری ویژه ، طرز کار او را درک کند.

اگر معماری به جنبه عملی بنا توجه دارد ، یا آن دیگری از آزادی بیان در معماری حمایت میکند

و یا این که معمار بین یک ساختمان و سطوح افقی رابطه ای برقرار کرده باشد ، باید بتواند بین

این نوع کار و پیشینه آن ، رابطه را کشف کرده و به شناخت ماهیت هنر کمک می کند.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*