انواع برند و برند سازی و ایجاد شخصیت سازی یک سازمان


admin دی 6, 1395 دقیقه مطالعه
انواع برند و برند سازی و ایجاد شخصیت سازی یک سازمان

برند سازی یا برندینگ مفهومی فراتر از مارک و نام شرکت می باشد. برند یک واژه و نام تجاری ست که توانسته است کاملا جای خود را در ذهن عموم مردم باز کرده و در خاطر آنها هک شده است.

با مجله خبری ایشومر همراه باشید :

مجله خبری ایشومر brand-mag-eshomer-300x200 انواع برند و برند سازی و ایجاد شخصیت سازی یک سازمان برندها موفقیت  شخصیت سازی سازمان برند سازی برند انواع Religious Branding Public Personal Branding Government Branding

فلسفه برند سازی امروزه گسترش فراوانی یافته است؛ به طوری که برای آن کمپین برند سازی ایجاد شده است، که این کمپین برای ایجاد یک برند به نکات زیادی توجه می نماید، از جمله جنبه های تصویری و حتی جنبه های شنیداری یک برند.

حتی قسمت هایی بر روی تلفظ یک برند در زبان های مختلف مطالعه می نمایند تا برندی را انتخاب نمایند که در تمام زبان ها تلفظی یکسان داشته باشد. کارخانه کوکلا کولا که دارای یکی از برند های معتبر در دنیاست، قبل از انتخاب برند خود روی بسیاری از این مسائل توجه کرده و یک برند با اعتبار برای خود و نام شرکت خود ایجاد نموده است.

در دنیای امروز بسیاری از شرکت ها که فکر می کنند می توانند در زمینه تجارت موفق باشند، به دنبال نام و برندی برای خود می باشند که بتواند در سراسر جهان نام آنها را بر سر زبان بیندازد.

می توانیم بگوییم اگر نام تجاری شرکت ما تبدیل به یک برند بشود، دیگر نیازی به تبلیغات گسترده حتی نداریم. فقط نیاز به تبلیغاتی داریم که نام برند ما بر سر زبان بماند.

از لحاظ گستردگی انواع برند و برند سازی به شرح زیر است:

1-برند محصول یا Product Branding
یکی از انواع برند ، برند سازی برای محصولات و خدمات است و لازم نیست خدمات در طبقه دیگری قرار گیرند. وقتی وارد فروشگاهی می‌شوید و مثلا یک اسم خاص از کیک را به دیگری ترجیح میدهید و اسمش برای شما آشناست یعنی کیک انتخابی از لحاظ برندینگ موفق‌تر بوده. همچنین در خدمات وقتی شما هتلی را به دیگری ترجیح میدهید و در این انتخاب اسم هتل راهنمای شماست، یعنی آن هتل برند سازی موفق‌تری داشته است. همچنین لازم نیست طبقات جایگاه شرکت تولید کننده محصول یک طبقه دیگر شوند، مثلا طبقه‌ای بنام برند رهبر، برند چالشگر، برند دنباله رو، برند حفره بازار و …

 

2-برند شرکتی یا

Corporate Branding
سومین نوع از انواع برند ، برند سازی برای شرکت هاست، این طبقه لازم است ایجاد شود چون شرکت‌ها شاید چندین محصول یا خدمات را ارائه میدهند.

شرکت‌های تک محصولی میتوانند با برند محصولشان هم شناخته شوند ولی اگر برای شرکت برند سازی صورت نگرفته باشد شرکت بعدا با محدودیت مواجه شده و شانس گسترش را از دست میدهد. برند کارفرما، برند تجملی، برند جهانی، برند وابسته، برند شرکت‌های غیرانتفاعی، برند حزب سیاسی و … طبقاتی هستند که میتوانند زیر مجموعه این طبقه قرار گیرند و طبقه مجزایی نیاز ندارند.

 

3-برند جغرافیایی یا

Geographic Branding
چهارمین نوع از انواع برند ، برند سازی جغرافیایی است که هدف آن شناساندن مزایای یک منطقه جغرافیایی است. همه ساله در تعطیلات نوروز به مسافرت داخلی میروید ولی اکثرا شهرهای خاصی رو برای مسافرت انتخاب میکنین و شهرهایی هستند که با وجود داشتن زیبایی‌های خاص خودشان در عمرتون به آنها مسافرت نمیکنین.

علت انتخاب نشدن این شهرها عدم برند سازی برای آنهاست. در سفرهای خارجی کشورهای خاصی رو انتخاب میکنین چون بقیه هیچگاه برند سازی نشده‌اند. طبقات منشعب غیر ضروری از این نوع برند سازی: برند سازی شهری، برند سازی کشوری، برند سازی ملی، برند سازی منطقه‌ای و … است که همگی در این طبقه قرار میگیرند. هدف از برند سازی جغرافیایی جذب توریست است.

 

4-برند شخصی یا Personal Branding
یکی دیگر از انواع برند ، برند سازی برای شناساندن و محبوب کردن اشخاص است. برند سازی ورزشکاران، موسیقیدانان، کاندیداهای انتخاباتی و … همگی در این طبقه قرار میگیرند و لازم نیست این طبقه به طبقات برند سازی ورزشی، برند سازی هنری، برند سازی سیاسی، برند سازی اشخاص مهم و … تقسیم شود. وقتی اسم کاندیدایی رو میشنوین و بدون اینکه نوشته‌ای در مورد او بخونین، تصمیم به رای دادن به او میکنین یعنی برند سازی شخصی ایشون قویتر بوده و شما به حد کافی شناخت از ایشان و تعهداتش دارین.

 

5- برند مذهبی یاReligious Branding
برند مذهبی برای اشاعه یک مذهب بوجود می‌آید. این نوع برند سازی قدمتی چندین هزار ساله دارد و از اولین نوع برند سازی است که بشر به آن دست یافته است. در قدیم این نوع برند سازی باعث رشد کسب و کار میشد و تنها نوع برند سازی بود. خانه خدا بخاطر مراسم هر ساله حج بیش از هزار سال است که باعث سودآوری کسب و کارهای این شهر می‌شود. الان این طبقه بندی زیر مجموعه برند سازی جغرافیایی قرار میگیره ولی این طبقه باید بصورت مجزا باشه چون نمیشه با برند سازی جغرافیایی یک جاذبه مذهبی ایجاد کرد. برند سازی برای کلیسا یا دیگر مکانهای مذهبی با اصول این نوع برند سازی انجام میگیرد.

 

6-برند عمومی، حکومتیPublic, Government Branding
نوع پنجم از انواع برند ، برند عمومی یا حکومتی است که توسط حکومت انجام میگیرد و بیشتر در کارهای عام المنفعه از این نوع برند سازی استفاده می‌شود. از تکنیک‌های انواع دیگر برند سازی در این نوع استفاده می‌شود ولی تامین کننده مالی این نوع برندینگ حکومت هر کشور یا سازمان‌های جهانی هستند که در پایان کمپین جمعیت یک کشور یا جمعیت کل جهان از این نوع برند سازی سود می‌برند. برند سازی امنیتی، برند سازی بهداشتی و … طبقاتی هستند که میتوان در این طبقه قرار داد و لازم نیست طبقه مجزایی داشته باشند.

 

7-برند فرهنگی یا Cultural Branding
برند سازی فرهنگی میتوانست زیر مجموعه‌ای از برند سازی جغرافیایی قرار گیرد ولی این نوع برند سازی شرایط خاص خودش رو داره و ضروری است که در طبقه مجزایی قرار بگیره. شاید به یک کشور هیچوقت سفر نکنین ولی برای یک مراسم فرهنگی تصمیم بگیرین که به آن کشور سفر کنین و این مسافرت شما نه بخاطر شناخت شما از آن کشور بلکه به خاطر حس خوبی است که از آن مراسم فرهنگی دارین. هدف از بعضی کمپین‌های برند سازی فرهنگی اشاعه فرهنگ و تبلیغ آن است. همانطور که از طبقه این نوع برند برمی‌آید. دایره گستردگی این نوع برند سازی کوچک تر است و زیاد مورد استفاده قرار نمیگرد.

 

برچسب‌ها :

5 thoughts on “انواع برند و برند سازی و ایجاد شخصیت سازی یک سازمان”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*