10 نکته ای که باید در عکاسی پرتره رعایت کنیم
با مجله خبری ایشومر در آموزش عکاسی همراه باشید:
عکاسی,آموزش عکاسی,دوربین عکاسی,عکاسی پرتره
10 نکته ای که باید در عکاسی پرتره رعایت کنیم.
1- یکی از مهمترین وسایلی که برای عکسبرداری پرتره مورد نیاز است
استفاده از عدسیهای خاص پرتره میباشد که ویژگی نرمکردن تصویر
را دارا میباشند.
این ویژگی را نباید با واضح نبودن عکس به دلیل نامیزان بودن عدسی اشتباه گرفت.
این عدسیها خطوط چهره مثل چین و چروک را محو میکنند. البته لازم به توضیح است که گاهی اوقات
عکاس پرتره ممکن است بخواهد به عمد، چین و چروک پوست را بیشتر هم نشان بدهد.
عدسیهای نرمکننده قابل کنترل بوده و میتوان شدت نرمش را کنترل کرد. این عدسی ها بیشتر در
دوربینهای قطع بزرگ قابل استفاده میباشند.
اگر از دوربینهای قطع کوچک استفاده میکنید برای اعمال این ویژگی از شیشههای مخصوصی استفاده کنید
که مانند فیلتر بر روی عدسی بسته میشوند و با شکست نور نرمی را ایجاد میکنند. به این شیشهها
“فیلتر نرمکننده” یا پخش کننده میگویند.
2- نوع و اندازه دوربین برای عکاسان حرفهای که عکس را روتوش میکنند بسیار مهم است.
در کادرهای کوچک مانند دوربینهای 135 امکان روتوش نگاتیو براحتی وجود ندارد. همچنین هنگام استفاده از
دوربینهای دیجیتال، هرچه رزولوشن سنسور بیشتر باشد، برای عکاسی پرتره مناسبتر است.
3- صورت و خصوصیات صورت مدل را تجزیه و تحلیل کرده و بهترین حالت صورت
را برای عکاسی درنظر بگیرید.
برای این کار مدل را بررسی کنید، اول با او صحبت کرده تا بتوانید بهترین حالتی که معایب او به نظر نرسد
را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر کسی دارای چانه چاق میباشد نباید سر خود را به پایین بیاورد.
4- فاصله طوری تنظیم شود و دیافراگم تا جایی بسته شود که نقاط اصلی موضوع
که مد نظر عکاس است، در داخل میدان وضوح واقع شود.
تنظیم فاصله نیز خود در عکاسی پرتره بسیار مهم است و باید به آن توجه ای ویژه داشت.
با مجله خبری ایشومر در آموزش عکاسی همراه باشید:
عکاسی,آموزش عکاسی,دوربین عکاسی,عکاسی پرتره
5- نور بیشک از مهمترین مسئلهای است که عکاس با آن روبروست.
در این نوع عکاسی و به طور کلی به هنگام عکاسی اگر نور به اندازه کافی باسد و درست تنظیم شود می توان عکس های بینظیری تهیه کرد ،
بیشترین تاثیر گذارترین عنصر در عکاسی پرتره میزان نوردهی است .
به طور کلی دو نوع نور وجود دارد.
الف- نور عمومی که همه جای مدل را در روشنایی لطیف قرار میدهد.
ب- نور اختصاصی که فقط به نقاط لازم تابانده میشود.
نور عمومی به تنهایی موضوع را تخت و مسطح نشان میدهد. بهتر است نور اختصاصی برای القای عمق و بُعد
استفاده شود. میتوان به وسیله کاغذ یا پارچه سفید سایهها و انعکاسهای دلخواه را به وجود آورد.
قابل ذکر است که در عکاسی سیاه و سفید تلفیق دو نور مصنوعی و نور طبیعی مانعی ندارد،
اما در عکاسی رنگی به علت تأثیرات آبی و زرد موجود در این نورها باید نورسنجی بسیار دقیقی انجام شود و از یک نوع نور (مصنوعی یا طبیعی با کلوین یکسان)
استفاده شود.
6- دوربین باید در جایی تعبیه شود که بتواند مناسبترین زاویهها را دارا باشد.
7- گرفتن پرتره در فاصله نزدیک باعث اعوجاج و کجشکلی میشود.
لذا نباید بیشتر از 5/1 متر به مدل نزدیک شد. بنابراین باید از عدسیهایی استفاده کنید که فاصله کانونی
بلندتری دارند تا بدون نزدیکشدن به مدل، نمای درشتی از چهرهاش بردارید.
بهترین لنز برای عکاسی پرتره، لنزی است که فاصله کانونی آن دو برابر فاصله کانونی لنز نرمال باشد.
به عنوان مثال در یک دوربین 35 میلیمتری، یک عدسی با فاصله کانونی 85 تا 135 میلیمتر برای
پرتره مناسب است.
8- زمینه باید متناسب با موضوع باشد.
انتخاب زمینه نیز خود از اهمیت ویژه ای در این نوع عکاسی برخوردار است ، که باید به آن توجه کافی کرد.
9- نورسنجی از مواردی است که دقت بسیار زیادی را میخواهد. نور باید به قدر کافی به فیلم بتابد.
اگر موضوع نمیتواند بیحرکت باشد بهتر است با دیافراگم بازتری عکس گرفت تا با سرعت عکسبرداری بالا از
تکان خوردگی موضوع جلوگیری شود؛ مانند نورسنجی هنگام عکاسی پرتره کودکان.
10- سوژه نباید تا آماده شدن عکاس تکان بخورد.
در زمان های قدیم که حساسیت شیشه های عکاسی کم بود از ابزاری برای نگهداری و ثابت نگه داشتن موضوع
استفاده میکردند. باید دقت کرد که سوژه با تکان خوردن از میدان وضوح خارج نشود.
در صورت استفاده از دوربینهای انعکاسی سوژه دائماً در منظره یاب دیده میشود و تغییر وضوح
آن مشخص است.