فیسبوک، گوگل و علی‌بابا اسپانسر اسکار دانشمندان


admin آذر 24, 1395 دقیقه مطالعه
فیسبوک، گوگل و علی‌بابا اسپانسر اسکار دانشمندان
فیسبوک، گوگل و علی‌بابا اسپانسر پرداخت جوایز به دانشمندان حوزه فیزیک، علوم زیستی و ریاضی شدند. میلیاردهای دنیای فناوری، گروهی از افراد مشهور همچون مورگان فریمن و همچنین دانشمندان برجسته بخش تحقیقات ناسا که در سیلیکون ولی حضور داشتند در مراسمی مشابه با اسکار حضور یافتند تا جوایز بزرگ‌ترین دستاوردها در حوزه علم را اهدا کنند.با مجله خبری ایشومر همراه باشید.

در سال پنجم اهدای این جوایز، دستیابی به موفقیت‌هایی در حوزه‌های علوم زیستی، فیزیک بنیادی و ریاضیات رقمی معادل 3 میلیون دلار را عاید پژوهشگران برتر این حوزه‌ها کرد. رقم پرداختی در این حوزه‌ها فراتر از حوزه‌های دیگر بود. اما برندگان سخت‌کوشی که موفق شدند جوایز امسال این مراسم را به دست آوردند چه افرادی بودند؟

پزشکی

هدا زغبی، استاد کالج بایلور که در زمینه بیماری‌های عصبی به فعالیت اشتغال دارد به پاس تلاش‌هایی که در زمینه مکانیزم‌های بیوشیمیایی آتاکسی، مخچه‌ای-نخاعی و بیماری‌های عصبی انجام داده بود، موفق به دریافت این جایزه شد. زغبی در ارتباط با این مراسم و جایزه‌ای که دریافت کرد، این چنین گفت: «از دریافت این جایزه بسیار خوشنود هستم. اهمیت تخصیص بودجه تحقیقاتی در زمینه علوم پایه بسیار مهم است. ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که برای درک و کشف اصول پایه و زیربنایی مربوط به بیماری‌ها، هیچ جایگزینی نمی‌تواند جای تحقیقات را بگیرد.»

علوم زندگی

استفان الیج، دانشمند امریکایی و متخصص ژنتیک دانشکده پزشکی هاروارد به دلیل بررسی چگونگی تکثیر دی‌ای‌ان جهش یافته که باعث مرگ سلول‌ها شده و همچنین زمینه‌ساز رشد سلول‌های سرطانی می‌شود، موفق به کسب این جایزه شد.

هری نولر، مدیر مرکز زیست‌شیمی دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز به پاس تلاش‌هایی که در زمینه آشکارسازی ساختار ریبوزم که باعث تولید پورتئین در سلول‌ها می‌شود که به طور خلاصه باعث به وجود آمدن منشا حیات می‌شود موفق به کسب جایزه این مراسم شد.

یوشینوری اوسومی، زیست‌شناس سلولی ژاپنی موسسه فناوری توکیو به پاس تحقیقاتی که در زمینه بازترمیمی سلول‌های آسیب‌دیده انجام داده بود، جایزه این مراسم را دریافت کرد.

رولاند نوسه، زیست‌شناسی هلندی دانشگاه استنفورد به پاس تلاش‌هایی که در زمینه مطالعه سامانه‌های سیگنالینگ که میان سلول‌ها وجود دارد، بررسی مسیر ژن Wnt و تاثیر آن بر سرطان موفق به کسب جایزه این مراسم شد.

فیزیک نظری

جوزف پولچینسکی، دانشمند فیزیک نظری دانشگاه کالیفرنیا در سانتا  باربارا، اندرو ایترومینگر دانشمند فیزیک نظری دانشگاه  هاروارد و کامران وفا، دانشمند ایرانی-امریکایی دانشگاه هاروارد به واسطه تلاش‌هایشان در ارتباط با نظریه ریسمان‌ها، نظریه میدان کوانتومی و گرانش کوانتومی موفق به کسب جایزه سه میلیون دلاری شدند.

فیزیک پایه

رولاند درور فیزیکدان تجربی اسکاتلندی-امریکایی در کالتچ، کیپ ترون فیزیکدان تئوری کالتچ و رایتر والیس فیزیک‌دانان آمریکایی MIT موفق شدند جایزه یک میلیون دلاری این مراسم را در بخش فیزیک پایه به پاس تلاش‌ها و تحقیقاتی که در زمینه امواج گرانشی و تاثیرگذاری آن بر فیزیک و نجوم انجام داده بودند دریافت کنند. دو میلیون دلار دیگر این جایزه میان 1012 عضو دیگر این گروه تحقیقاتی تقسیم شد.

ریاضی

ژان بورگین ریاضی‌دان بلژیکی دپارتمان ریاضی موسسه تحقیقات پیشرفته آی‌بی‌ام در پرینستون به پاس تحقیقاتی که در زمینه هندسه با ابعاد بالا، نظریه اعداد، معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزیی و مطالعات نظری انجام داده بود موفق شد به تنهایی جایزه این بخش را از آن خود کند.

چالشهای مربوط به افراد جوان

دینا سی، دانش‌آموز هفده ساله سنگاپوری برای ساخت فیلم ویروس‌ها و تلاش بشر برای مقابله با آن‌ها و همچنین آنتونلا ماسینی دانش‌آموز هیجده ساله اهل کشور پرو به واسطه فیلم درهم تنیدگی کوانتومی هر یک موفق به کسب جایزه 400 هزار دلاری این مراسم شدند.

منبع

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*