بیماری اگزما Eczema یا درماتیت دست پیشگیری و درمان آن


parsa مرداد 25, 1401 10 دقیقه مطالعه
بیماری اگزما Eczema یا درماتیت دست پیشگیری و درمان آن

با مجله خبری ایشومر در سلامت و پزشکی همراه باشید:

بیماری اگزما Eczema  یا درماتیت دست پیشگیری و درمان آن

به التهابات پوست درماتیت ( Deramatitis ) گفته می شود و اگر عامل شناخته شده و مشخص برای آن وجود نداشته باشد از اصطلاح اگزما ( Eczema ) استفاده می شود.

یکی از شایع ترین انواع درماتیک، درماتیک زنان خانه دار ( Houseewifes dermatitis ) است و در آن انگشتان و دست ها دچار التهاب می شود و در حالت حاد به صورت قرمزی ، ورم ، سوزش ، خارش و گاهی طاول در شکل مزمن به صورت قرمزی ، ضخیم شدن پوست و ترک های پوستی ظاهر می شود.

 

 

 

مجله خبری ایشومر بیماری-اگزما-Eczema-یا-درماتیت-دست-در-زنان-خانه-دار-،-پیشگیری-و-درمان-آن-مجله-خبری-ایشومر-300x300 بیماری اگزما Eczema یا درماتیت دست پیشگیری و درمان آن سبک زندگی سلامت و پزشکی  وازلین کرم مرطوب کننده درمان پیشگیری پوست پزشکی بیماری اگزما

 

با مجله خبری ایشومر در سلامت و پزشکی همراه باشید:

علت این مسئله تماس های مکرر و طولانی مدت با مواد محرک و آزار دهنده و گاهی مواد حساسیت زا موجود در برخی از پاک کننده ها و شوینده هایی نظیر صابون ، اجاق گاز پاک کن ، سفید کننده ها ، حلال ها ، مواد آرایشی ، روغن های صنعتی به  پوست دست آمده از نفت ، مواد اسیدی و یا قلیایی و سیمان است.

 

 

مجله خبری ایشومر بیماری-اگزما-Eczema-یا-درماتیت-دست-پیشگیری-و-درمان-آن-1-مجله-خبری-ایشومر-300x225 بیماری اگزما Eczema یا درماتیت دست پیشگیری و درمان آن سبک زندگی سلامت و پزشکی  وازلین کرم مرطوب کننده درمان پیشگیری پوست پزشکی بیماری اگزما

 

با مجله خبری ایشومر در سلامت و پزشکی همراه باشید:

البته در بروز این نوع بیماری ، شستشوهای مکرر و فراوان پوست ( خصوصا همراه با پاک کننده ها و شوینده ها ، نقش بسیار زیادی ایفا می کند. زیرا تز و خشک کردن مکرر همراه با مصرف پاک کننده ها باعث از بین رفتن سد حفاظتی و خشکی شدید پوست و اثر مواد محرک بیشتر می شود و به شاغلین آشپزخانه ها ، پرستاران ، جراحان ، مکانیک ها و …) ممکن است بروز کند.

 

 

 

مجله خبری ایشومر بیماری-اگزما-Eczema-یا-درماتیت-دست-پیشگیری-و-درمان-آن-2-مجله-خبری-ایشومر-300x225 بیماری اگزما Eczema یا درماتیت دست پیشگیری و درمان آن سبک زندگی سلامت و پزشکی  وازلین کرم مرطوب کننده درمان پیشگیری پوست پزشکی بیماری اگزما

 

 

با مجله خبری ایشومر در سلامت و پزشکی همراه باشید:

برای پیشگیری و درمان این بیماری نکات زیر را رعایت فرمایید:

طبق گزارش مجله خبری ایشومر،

1- همیشه بعد از هر بار شستشوی دست ها از یک کرم مرطوب کننده غیر معطر استفاده نمایید.

استفاده از کرم مرطوب کننده باید از برندهای معروف باشد ، زیرا انواع تقلبی آن می تواند اگزما را تشدید نماید ، همیشه سعی کنید از برندهای معتبر و از جنس اصلی ، کرم تهیه نمایید تا بتوانید از اثرات درمانی آن ها به خوبی بهره برید ، نه این که استفاده از محصولات تقلبی بتواند اثر معکوسی برروی پوست شما گذارد و بیماری را تشدید نماید.

2- از خیس کردن مکرر دست خودداری کنید و وقتی با آب سرد کار دارید حتما از یک دستکش پلاستیکی با پوشش داخلی نخی استفاده کنید. زیرا پوشش نخی به کار رفته در آن ها ضد حساسیت است و بر روی پوست شما تاثیر مطلوب و محافظت کننده ای دارد.

3- از دستکش پلاستیکی بیش از 15 تا 20 دقیقه آن را در دست نگه ندارید و در صورت امکان قبلا از استفاده از پودر دست یا پودر دستکش استفاده کنید.

4- هر وقت دست هایتان در معرض مواد شیمیایی تحریک کننده قرار گرفتند ، آن ها را با آب ولرم ، آبکشی نمایید و بعد کاملا خشک نموده و از کرم نرم کننده به کار برید ، تا اثر مخربی بر روی پوست شما باقی نگذارد  ، استفاده از کرم مرطوب کننده باعث می شود رطوبت از دست رفته پوست شما بازگردد.

5- اگر چه در اکثر موارد پزشکی داروی موضعی کورتن دار( نظیر کرم یا پماد هیدروکورتیزون یا بتامازون ) نیز تجویز خواهر شد، ولی سرخود ار آن ها استفاده ننمایید ، خصوصا برای مدت بیش از 7 تا 10 روز ، استفاده بیش از حد این پمادها باعث ایجاد مشکلات جدی برای پوست شما خواهد شد.

6- موقع خواب ، کرم دست ( وازلین ، یا نرم کننده های حاوی گلیسیرین یا اوره ) را به طور کامل به دست ها بمالید و دستکش نخی یا ابریشمی به دست کنید.

خاصیت اصلی وازلین ، محافظت پوست در برابر خشکی است و هنگام استفاده از وازلین ، رطوبت پوست شما حفظ خواهد شد و به این ترتیب رطوبت از دست رفته بدن به پوست بازمی گردد.

این کارها را انجام دهید اگزما نگیرید:

روال مراقبت از پوست را داشته باشید و توصیه‌های پزشک را برای سالم نگه داشتن پوست خود دنبال کنید.

برای کارهایی مانند شستشو ظرف‌ها و فعالیت‌هایی که در تماس با مواد شیمیایی هستید، از دستکش استفاده کنید. برای جذب عرق از دستکش‌های نخی زیر دستکش پلاستیکی استفاده کنید.

در فصول سرد سال به خصوص در ماه‌ های زمستان دستکش به دست کنید.

به جای افزایش دمای آب گرم در زمان حمام کردن، آب را ولرم نگه دارید.

به هنگام حمام کردن از صابون های ملایم استفاده کنید و بلافاصله پس از خشک کردن پوست، یک کرم مرطوب کننده یا پماد به خود بمالید تا پوست شما مرطوب نگهداشته شود.

روزانه دو یا سه بار از کرم یا پماد استفاده کنید.

حداقل روزانه هشت لیوان آب بنوشید. آب به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می‌کند.

سعی کنید ازقرار گرفتن در معرض گرمای زیاد و عرق کردن خودداری کنید.

از پوشیدن لباس های تنگ خودداری نمایید و از لباس‌ های گشاد تولید شده از پنبه و سایر مواد طبیعی استفاده کنید.

اگر لباسی را برای اولین بار می پوشید آن را شسته و سپس بر تن کنید.

از قرار گرفتن در معرض تغییرات ناگهانی دما و رطوبت خودداری کنید.

یاد بگیرید که ریشه استرس در زندگی خود را بشناسید و نحوه مدیریت آن را یاد بگیرید. ورزش منظم هوازی، سرگرمی‌ها و تکنیک‌های مدیریت استرس مانند مدیتیشن یا یوگا ممکن است به شما در این زمینه کمک کنند.

در معرض مواد تحریک کننده‌ قرار نگیرید.

از خراشیدن و ساییده شدن نواحی خارش‌ دار پوست خودداری کنید و آسیب را جدی تر نکنید.

با مجله خبری ایشومر در سلامت و پزشکی همراه باشید:

آیا بیماری اگزما مسری و واگیر دار است؟

شایع ترین شکل اگزما درماتیت آتوپیک است و مسری نیست. با این حال، اگر پوست تحریک شده توسط اگزما عفونی شود، عامل عفونی کننده ممکن است مسری باشد. علت دقیق درماتیت آتوپیک مشخص نیست، اما از آنجا که اغلب عارضه‌ای مشترک میان اعضای خانواده است، گمان می‌رود که ژن‌ها در ایجاد آن نقش داشته باشند و امکان انتقال آن به صورت ارثی وجود دارد.

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*