آشنایی با سبک های معماری ، منریسم Manierismo


parsa مرداد 3, 1400 8 دقیقه مطالعه
آشنایی با سبک های معماری ، منریسم Manierismo

با مجله خبری ایشومر در هنر و معماری همراه باشید:

 

آشنایی با سبک های معماری ، منریسم Manierismo

 

شیوه‌ گرایی یا منریسم سبکی است که از سده هفدهم در هنر و ادبیات اروپا رایج شد و

به تدریج، به کار بست تصنعی، افراطی و تظاهرآمیز شگردهای هر سبک هنری گفته می‌شد.

البته دلالت خاص آن، به نقاشی، پیکرسازی و معماری ایتالیایی در فاصله زمانی میان اوج دوره

رنسانس و باروک محدود می‌شود.

همچنین این اصطلاح را برای توصیف برخی گرایش‌های مهم هنری اروپایی پس از مرگ رافائل (۱۵۲۰)

تا پایان سده شانزدهم به کار می‌برند.

در این سبک جهت گیری معماری مکاتب اومانیستی از پاکدامنی، خردمندی و ریاضت کشی به تاثیرات

نمایشی و بازخوردهای عاطفی تغییر کرد.

مکتب منریسم از گرایش های معماری و نگرشی است که در آن معماران فلسفه های کلاسیک پیشین

را به دلایل کاربردی و اثرات بصری،از نظر شکل و جزئیات تغییر دادند وسازگار کردند.

“شيوه گرايان” به ويژه به ترسيم پيكره آدمي توجه كردند و به جاي تعادل به دنبال ناپايداري بودند.

پس به تدريج هنر متعادل رنسانس پيشرفته جايش را به بي قراری ، كژی و اغراق سپرد.

“شيوه گرايان” به جاي رجوع به طبيعت و ادامه جستجو در پديده هاي طبيعی به هنر روی آوردند و

استادان هنر رنسانس پيشرفته به خصوص ميكل آنژ و پيكرتراشان رومي را سرمشق خود قراردادند.

آنها اعلام كردند كه هنرمند حق دارد قواعد را مطابق ميل خود تفسير كند و هنرمند ميتواند به شكل ها

جنبه آرماني تری بدهد.

 

 

 

مجله خبری ایشومر آشنایی-با-سبک-های-معماری-،-منریسم-Manierismo-مجله-خبری-ایشومر-2-300x227 آشنایی با سبک های معماری ، منریسم Manierismo هنر هنر و معماری  هنرمندان هنر و معماری منریسم سبک منریسم سبک

 

با مجله خبری ایشومر در هنر و معماری همراه باشید:

تداعی های معنایی مرتبط با سبک” شیوه گرایی”

پیرایه، خرق عادت، خطای حسی، ریزه کاری های مبتکرانه

هنرمندان سبک منریسم

میکل آنژ

میکله سن میکلی

یاکوپوسانسووینو

جولیورومانو

آندریاپالادیو

بالداساره گروتسی

 

 

 

 

مجله خبری ایشومر آشنایی-با-سبک-های-معماری-،-منریسم-Manierismo-مجله-خبری-ایشومر-1-300x202 آشنایی با سبک های معماری ، منریسم Manierismo هنر هنر و معماری  هنرمندان هنر و معماری منریسم سبک منریسم سبک

 

با مجله خبری ایشومر در هنر و معماری همراه باشید:

تاریخچه سبک منریسم

منریسم خود را به گونه های مختلف نشان داد. شاگرد، متولد رم رافائل، جولیو رومانو از

سال 1520 برای دودمان گونتساگا در مانتوا کار کرد و در این دوران یک مجموعه انحراف از قواعد

کلاسیک را در شاهکارش پالاتسو(قصر) دل ته به نمایش گذاشت که در آن ها ریتم ها عوض و بدل می شوند.

نیم ستون های خارجی نما با سطوح زبرکار شده ترکیب می شوند و تاق ها با سنتوری ها در هم می آمیزند.

این اثر به عنوان یک ابداع جدید خودنمایی می کند،ولی هرگز از قواعد سنت کلاسیک نه از لحاظ معماری و

نه از لحاظ معنایی دور نمی شود و در یک اندرونی با شکوه به اوج می رسد .

زمانی که میکل آنژ در سال 1574 معمار سن پیترز در رم شد قوت و وضوح تاثیر اولیه برامانته به علت بازسازی ها و

تغییرات متعدد پس از آن از دست رفته بود.میکل آنژ میدان دومی را در زاویه 45 درجه به پلان برامانته اضافه کرد و

ترکیب پویایی ایجاد کرد تا بتواند لبه های سست را پیوند دهد و ستون های بزرگی را ایجاد کند که می توانستند

طوقه و گنبد عظیم بنا را حمل کنند.

او در طوقه وجه طولانی تر پنجره ها را به جای حالت قائم به صورت افقی قرار دارد و روی آن ها را هم با یک پوسته و

هم با یک پیشانی پوشش داد که این خود نمونه ای از سبک رفتارگرایانه است که دو عنصر ترکیبی را به هم پیوند می دهد.

با مجله خبری ایشومر در هنر و معماری همراه باشید:

بنای شاخص سبک منریسم

بازیلیکا،ویسنزا،آندریا پالادیو

نخستین ماموریت عمومی پالادیو محصور کردن یک تالار موجود با این رشته طاق دو طبقه بود.

بسیاری از ابعاد توسط سازه موجود از پیش تعیین شده بودند و پالادیو برای این که این محدودیت ها

را به طراحی خود بخوراند عناصر کلاسیک متعددی را برروی هم قرار داد تا انعطاف پذیری ای تولید کند

که با یک نظام واحد ناممکن بود و این خود عصاره مکتب رفتارگرایانه بود.

معمار این اثر که با مشکل زمین نا هموار بنا روبرو بود، ناگزیر بود قصر دو قلوی 2 برادر را در چنین فضایی

جای دهد.

و جهت فائق آمدن بر این چالش، با ایجاد انحنا در نمای بنا آن را با خط خیابان تطبیق داد.

در پشت این مطلب مجموعه ای از خطاهای حسی وجود دارد که با الگوهای تزئینی تشدید شده اند و

سرآغاز قوانینی گشتند که یک سده پس از آن در دوران باروک به اوج خود رسیدند.

آندریا پالادیو که احتمالا با رومانو کار کرده بود سنت کلاسیک را جهت در بر گرفتن عناصر ناسازگار پیشین

به صورت مشابهی توسعه داد. بهره گیری از خطای حسی نیز عنصری کلیدی در طراحی پالاتسوماسیمو

به دست بالداساره پروتسی در رم است.

بناهای معروف کار شده به سبک منرسیم

کتابخانه لورنتینا،فلورانس،میکل آنژ،1524

پالاتسودل ته، مانتوا،جولیو رومانو،1535-1525

پالاتسوماسیمو،رم،بالداساره پروتسی،1536-1532

کتابخانه سن مارکو،ونیز،یاکوپوسان سووینو،1553-1536

پالاتسوتینه،ویچنسا،آندریا پالادیو،1542

خانه خودش،مانتوا،جولیو رومانو،1544

عمارت کنگره،رم،میکل آنژ،1546

پالاتسوشیریچاتی،پالاتسوویچنسا،آندریا پالادیو،1549

سن جورجیو ماگیوره،ونیز،آندریاپالادیو،1566

ایل ردنتوره،ونیز،آندریا پالادیو،1576

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*