گرد و غبار جدید در خوزستان به همراه عکس از ناسا


admin آذر 28, 1395 دقیقه مطالعه
گرد و غبار جدید در خوزستان به همراه عکس از ناسا

 

ناسا تصویری از گرد و غبار موجود بر فراز منطقه جنوب شرقی ایران منتشر کرده است. این تصویر را «تابش سنج طیفی تصویربرداری با وضوح متوسط» که بر روی ماهوارهٔ آکوا نصب شده ثبت کرده است. با مجله خبری ایشومر همراه باشید.

علت اصلی این گردو خاک ها نبودن شرایط جوی مناسب و تغییر آب و هوایی کره زمین میباشد.

-صحراي عربستان يکي از دلايل عمده ست. اين کشور با شرکتي آمريکايي قراردادي مبني بر مالت پاشي در بيابانهاي خودش داشته که باعث فرونشاندن گرد و خاک ميشده. اما قرارداد اين شرکت تمام شده و عربستان هم از تمديد خودداري کرده است .

-دو سال پيش هم نيروي انگليسي نخلستان هاي متراکم جنوب عراق رو جوري خالي کرده اند که در گشت هاي هوايي ديد کافي روي نخستان ها داشته باشند و شورشي ها نتونند توي نخلستان ها گم و گور شوند. اين نخلستان ها مثل فيلتر جلوي گرد و خاک بيابان هاي جنوب و شرق عراق و شمال عربستان را مي گرفتند، ولي الان با تلاش شبانه روزي برادران ارتش بريتانيا صاف شدن و باز اين ها هم خودشان تبديل شدند به توليد کنند گرد و خاک.

آلودگي هوا به وجود هر ماده‌اي در هوا كه مي‌تواند براي انسان و يا محيط پيرامون آن زيان‌آور باشد، اطلاق مي‌گردد، اين آلاينده‌ها ممكن است طبيعي و يا ساخته دست بشر باشند و مي‌تواندبه اشكال مختلف ذرات جامد يا قطرات مايع يا گاز باشند.

مطابق معمول جریان های بادی کشور از شمال غرب به سمت جنوب شرق است و این همان جریان هایی است که غبار را از بین النهرین و عراق و بخشی از جنوب استان ایلام و قسمت غرب اهواز با خود وارد می کند و کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

در فصول زمستان و سرد به صورت استثنایی با جریان هایی مواجه می شویم که از سمت عربستان وارد کشور می شود و جریان کاملا بر عکس می شود.

بی شک تا دوره خشکسالی به پایان نرسد، پدیده گرد و غبار در کشور ادامه خواهد داشت و چه بسا شاهد افزایش این پدیده یا افزایش غلظت پدیده گرد و غبار باشیم.

 

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*