آیا جراحی لاغری برای من مناسب است؟


mehrdad آذر 25, 1399 دقیقه مطالعه
آیا جراحی لاغری برای من مناسب است؟

همه ی افراد چاق نمی توانند کاندید خوبی برای جراحی لاغری باشند و باید فاکتور های لازم را داشته باشند. کاندید مناسب برای جراحی لاغری باید از سلامت نسبی برای جراحی برخوردار باشد و در عین حال آنقدر چاق باشد که جراحی برای او ضروری باشد. نه تنها آمادگی جسمانی برای انجام جراحی لاغری اهمیت دارد، بلکه آمادگی روحی و روانی نیز برای تحمل تغییرات ظاهری و رویه زندگی و غیره نیاز است.

شاخص های کنترلی برای انتخاب کاندید مناسب

با اینکه پاسخ نهایی سوال (( آیا جراحی لاغری برای من مناسب است؟)) را جراح لاغری پس از انجام ارزیابی ها و آزمایشات مختلف به بیمار می دهد، اما شاخص های کنترلی هم وجود دارد که جراحان و شرکت های بیمه برای تعیین بیمار مناسب برای  اسلیو معده یا هر جراحی دیگری از آنها بهره می گیرند. برخی از مهم ترین شاخص های انتخاب کاندید جراحی لاغری عبارت است از:

·       شاخص توده بدنی(BMI)

اولین و مهمترین فاکتور برای تشخیص بیمار مناسب برای جراحی لاغری، شاخص توده بدنی (BMI) می باشد. در واقع BMI نشان دهنده ی میزان چربی کل بدن بر اساس قد و وزن فرد می باشد. طبق گفته سازمان غذا و داروی آمریکا، بیمارانی که دارای BMI بالاتر از 30 هستند، چاق مفرط محسوب می شوند. در واقع این عدد به معنای 50 کیلوگرم اضافه وزن در مردان و 40 کیلوگرم اضافه وزن در زنان است.

اگر BMI شما 40 یا بالاتر از آن باشد، شما می توانید کاندید مناسبی برای جراحی لاغری باشید. البته به خاطر داشته باشید که BMI تنها یکی از فاکتور های انتخابی کاندید جراحی لاغری است. همچنین اگر BMI شما بین 35 تا 39.9 باشد و شما مبتلا به یکی از بیماری های مرتبط به چاقی مانند دیابت، آپنه خواب و فشار خون بالا هستید، جراحی لاغری می تواند گزینه مناسبی برایتان باشد. برای محاسبه BMI کافی است وزن (کیلوگرم) خود را به قد به توان 2 (متر) تقسیم کنید.

مجله خبری ایشومر آیا-جراحی-لاغری-برای-من-مناسب-است؟ آیا جراحی لاغری برای من مناسب است؟ سبک زندگی سلامت و پزشکی

·       سن

جراحی لاغری معمولا در تمام سنین قابل انجام است اما بعضی از پزشکان برای افراد زیر 18 سال و بالای 65 سال آن را توصیه نمی کنند. افراد بالای 65 سال ممکن است از سلامت جسمانی خوبی برخوردار نباشند و افراد زیر 18 سال نیز ممکن است به بلوغ فکری و روانی نرسیده باشند. البته در بسیاری از موارد جراحی لاغری در خارج از این بازه نیز موفقیت آمیز بوده است.

·       تعهد برای تغییرات رویه زندگی

این موضوع یکی از مهمترین جنبه های جراحی لاغری است. از آنجایی که بیشترین متقاضیان جراحی لاغری، در گذشته تمام روش های طبیعی لاغری مانند رژیم لاغری و ورزش را امتحان کرده و نتیجه ای نگرفته اند، به سراغ جراحی لاغری می آیند. اما باید گفت جراحی لاغری راهی برای فرار از دو روش قبل نیست بلکه راهی برای کمک به رژیم و ورزش محسوب می شود. در صورتی که می توانید تعهدات لازم برای ورزش و تغییر رژیم غذایی را  عملی کنید، شما یک کاندید خوب برای جراحی لاغری هستید.

·       توقعات معقول از جراحی لاغری

کاندید خوب کسی است که انتظارات واقع گرایانه ای از جراحی لاغری داشته باشد. جراحی لاغری به کاهش احتمال ابتلا به بیماری های خطرناک و بهبود سلامت کلی بدن کمک می کند. از آنجایی که نتیجه جراحی بر ظاهر فرد نیز تاثیر می گذارد، ممکن است نحوه رفتار دیگران نیز با شما تغییر کند. این تغییرات، کیفیت زندگی تان را بهبود می بخشد. البته جراحی لاغری به نوبه خود، برای زیر و رو کردن زندگی تان کافی نیست. مدیریت برخی رفتارها و حتی عمل های اضافی دیگری نیز ممکن است در این راستا نیاز باشد.

عمل های اضافی دیگر که ممکن است برای از بین بردن افتادگی و شل شدگی پوست پس از کاهش وزن لازم شود، شامل لیفت صورت، پروتز سینه، لیفت سینه، ابدومینوپلاستی یا لیپوساکشن باشد. کاندید جراحی لاغری باید آمادگی لازم برای انجام چنین عمل هایی را داشته باشد و آنها را پیش بینی کند.

·       خطرات و عوارض جراحی لاغری

کاندید جراحی لاغری باید از عوارض و خطرات جراحی لاغری اطلاعات کافی داشته باشد. جراحی لاغری نیز مانند همه انواع جراحی های دیگر می تواند خطرات و عوارضی را به همراه داشته باشد که عبارتند از:

  • عفونت جای زخم و بخیه جراحی لاغری
  • آمبولی ریه
  • نشتی اسلیو معده
  • شل شدن بخیه های معده
  • باریک شدن راه ارتباطی معده و روده کوچک
  • سندروم دامپینگ (اغلب در بیماران عمل بای پس رخ می دهد)

عوارض دیگر جراحی های لاغری شامل استفراغ، حالت تهوع، تعریق، غش و ضعف، و احتمالا اسهال می باشد. البته باید گفت امروزه با وجود انواع جراحی لاغری (لاپاراسکوپی)، این جراحی بسیار کم خطر و کم تهاجمی شده است. رعایت دستورالعمل ها و برنامه های پزشک در طولانی مدت، در کاهش احتمال بروز عوارض جراحی لاغری مانند پیشگیری از سندروم دامپینگ بسیار اهمیت دارد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*