بیماری شایع و خطرناک نوروبلاستوم در میان کودکان


admin دی 7, 1395 دقیقه مطالعه
بیماری شایع و خطرناک نوروبلاستوم در میان کودکان

 

 به گزارش مجله خبری ایشومر :

نوروبلاستوم نام بیماری خطرناکی است که سلامتی این کودک را در معرض خطر قرار داده و رفته رفته از عمر وی میکاهد این عارضه خطرناک مغزی در میان کودکان شایع بوده است .

منشا این تومور نورواندوکرین از سلولهای ستیغ عصبی (اجزای سیستم سمپاتیک) است. این تومور اغلب از غده فوق کلیوی منشا میگیرد ولی از سلولهای عصبی گردن ، سینه ، شکم و لگن نیز میتواند نشات بگیرد.

مجله خبری ایشومر Neuroblastoma_rosettes-mag-eshomer-300x200 بیماری شایع و خطرناک نوروبلاستوم در میان کودکان سبک زندگی سلامت و پزشکی  نوروبلاستوم مغز کودکان شایع خطرناک تومور پیوند بیماری استخوان

درمان

جراحی : در برخی موارد ، جراحی می تواند باعث برداشت کل تومور شده و درنتیجه بهبودی کامل حاصل شود .

-پیوند مغز استخوان و پیوند سلول های بنیادی خون محیطی : دو روش برای پیوند مغز و استخوان وجود دارد . یک راه استفاده از سلول های ریشه ای خونی و یامغز استخوان خود کودک می باشد ( که تحت عنوان BMT یا PBSC اتولوگ نامیده می شود ) راه دیگر استفاده از مغز استخوان یک فرد دهنده می باشد ( که به نام BMT آلوژنیک معروف است ).

شیمی درمانی: داروهای اصلی که برای درمان نوروبلاستوما بکار می روند عبارتند از : سیکلوفسفامید ، سیسپلاتین ، وین کریستین ، دوکسوروبیسین ، اتوپوساید ، و توپوتکان . به طور کلی این داروها در دو سوم کودکان کاملاً جواب خواهند داد . ترکیبی که امروز به کار می رود عبارت است از : سیکلوفسفامید به علاوه دوکسوروبیسین و یا سیس پلاتین به علاوه اتوپوساید .

-پرتودرمانی : این روش همچنین به خوبی برای جداکردن تومورها قبل از جراحی و برای تسهیل برداشتن جراحی تومور کاربرد داشته است .

 

مجله خبری ایشومر salamdr_mag-eshomer--300x146 بیماری شایع و خطرناک نوروبلاستوم در میان کودکان سبک زندگی سلامت و پزشکی  نوروبلاستوم مغز کودکان شایع خطرناک تومور پیوند بیماری استخوان

 

و متاسفانه این کودک پنج ساله را نیز گرفتار کرده است اما تیم ساندرلند وی را به عنوان اسطوره شانس خود انتخاب کرده است !

پسر بچه ۵ ساله‌ای که مبتلا به نوروبلاستوم است، در بازی ساندرلند و چلسی به عنوان نماد شانس تیم ساندرلند ظاهر شده است. پسر بچه ۵ ساله‌ای که مبتلا به نوروبلاستوم است، در بازی ساندرلند و چلسی به عنوان نماد شانس تیم ساندرلند ظاهر شده است.

 

ابتلا به نوروبلاستوم «بردلی لووری» که اهل بلکهال کالیری در نزدیکی هارتلپول انگلستان است در سال ۲۰۱۳ تشخیص داده شد. نوروبلاستوم توموری بدخیم و متاسفانه رایج در میان کودکان است. برای درمان « بردلی» در آمریکا بیش از ۷۰۰ هزار پوند جمع آوری شد. ۲۰۰ هزار پوند از این مبالغ اهدایی را باشگاه اورتون پرداخت اما مادر بردلی هفته پیش گفت که سرطان پسرش تشدید شده و ادامه درمان او تنها باعث می‌شود که پسرش مدت بیشتری زنده بماند.

 

برای کریسمس امسال هم یازده هزار نفر برای بردلی کارت کریسمس فرستاده‌اند. نوروبلاستوم، سومین تومور شایع کودکان و شایع‌ترین تومور توپُر بیرون مغزی است که در بافت‌های عصبی توسعه پیدا می‌کند. این تومور، ۸ تا ۱۰ درصد از کل سرطان‌های کودکان را در بر می‌گیرد و شیوعی برابر ۱۰ در میلیون دارد.

 

معمولا اولین علائم این بیماری شامل تب، احساس بیماری (ضعف) و درد است. همچنین ممکن است از دست دادن اشتها، کاهش وزن، و اسهال هم در علائم این بیماری وجود داشته باشند. تومور در مناطق متعددی از سیستم اعصاب سمپاتیک محیطی رشد می‌کند . نیمی از موارد در آدرنال دیده می‌شود.

 

بیمار بدون متاستاز با توده بدون علامت و یا علائم فشار توده مانند فشار به نخاع ، انسداد روده و … مراجعه می کند. بیمار با متاستاز با علائم تب، تحریک پذیری، کاهش وزن، درد استخوانی، کاهش سلول‌ها، ندول‌های زیر جلدی، پروپتوز اربیت و یا اکیموز پریفرال مراجعه می‌کند. درمان بسته به شدت بیماری و انواع آن متفاوت است.

 

از جراحی در موارد با ریسک پایین تا شیمی درمانی، جراحی و رادیوتراپی اورژانس در موارد فشار به نخاع متفاوت است. در بعضی از موارد بیماری به صورت خودبه‌خود برگشت یافته و بیمار بهبود می‌یابد.

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*