بارش شهابی جوزایی امشب در آسمان ایران


admin آذر 23, 1395 دقیقه مطالعه
بارش شهابی جوزایی امشب در آسمان ایران

 

بارش شهابی جوزایی امشب سه شنبه، ۲۳ آذرماه در حالی به اوج می رسد که به دلیل طلوع ماه و نور زیاد آن، رصدگران قادر به رصد کامل این پدیده زیبای نجومی نیستند.

 

مجله خبری ایشومر 1b2ba3ec-9528-4a04-ba48-7bce658f5f1b-300x198 بارش شهابی جوزایی امشب در آسمان ایران تكنولوژی  شهابی شهاب سیارک زمین جوزایی جو بارش ایران امشب آسمان

  به گزارش مجله خبری ایشومر :
اسدالله قمری نژاد، عضوکمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران با بیان اینکه بارش های شهابی در هنگام عبور سیاره زمین از میان توده ای از ذرات در مسیر حرکت انتقالی خود به دور خورشید رخ می دهد، گفت: زمین در حرکت انتقالی خود به دور خورشید، در چند نقطه، مدار دنباله دارها را قطع می کند که با ورود ذرات باقیمانده از دنباله دارها بر اثر اصطکاک می سوزند که از دید رصدگر زمینی به صورت بارش شهابی قابل مشاهده است.
وی با اشاره به بارش شهابی جوزایی از امشب، ۲۳ آذرماه گفت: اوج بارش شهابی جوزایی امشب، سه شنبه ۲۳ آذر ماه است.
مشخصات شهاب جوزا
قمری نژاد با تاکید بر اینکه این بارش منشاء «دنباله دار» ندارد، اظهار کرد: کانون بارش شهابی جوزایی یک سیارک با نام «فایتون ۳۲۰۰» است که در سال ۱۹۹۸ کشف شد و بارش شهابی جوزایی نیز در صورت فلکی جوزا از باقیمانده این سیارک ایجاد می شود.
عضو کمیته نظارت و ارزیابی انجمن نجوم ایران به جزئیات این بارش اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که این سیارک در مدار خود به نزدیکترین فاصله خود به خورشید می رسد، ذراتی را به بیرون پرتاب کرده و وقتی زمین، مدار سیارک را قطع می کند، این ذرات وارد جو زمین می شوند و پس از سوختن این ذرات به صورت بارش شهابی قابل مشاهده هستند.
وی، رنگ شهاب های این سیارک را عموما سفید ذکر کرد و یادآور شد: برخی از شهاب های جوزایی دارای درخشندگی زیادی هستند که این امر رصدگران زیادی را تشویق می کند که در شب های سرد آذر ماه به رصد این پدیده آسمانی بپردازند.
قمری نژاد با بیان اینکه سرعت این ذرات بارش ۳۵ کیلومتر بر ثانیه است که نسبت به سایر بارش ها از سرعت کمتری برخوردار است.

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*