اسكيزوفرني در طراحی به روش پیرو لیسونی قسمت دوم


eshomer eshomermag اسفند 11, 1395 دقیقه مطالعه
اسكيزوفرني در طراحی به روش پیرو لیسونی قسمت دوم

بعد از صحبت‌های پیرو نکته ریزی مثل جرقه ی فشفشه‌هایی که از جلوی چشمانم برای جلب توجه به گوشه دیگر سالن برده می‌شدند، روشن شد.

با مجله خبری ایشومر همراه باشید :

فضا پرانرژی، غذا خوب و مکالمات نیمه فرهنگیِ جذاب و انتظاری که در چشمان همه موج می‌زد، دقیقاً در همین زمان بعد از سخنرانی کوتاه رئیس شرکت راجع به دستاوردها و غیره، همه منتظر اعلام ترفیع گرفتن خودشان هستند.

مجله خبری ایشومر اسكيزوفرني-در-ديزاين-مجله-خبری-ایشومر-300x300 اسكيزوفرني در طراحی به روش پیرو لیسونی قسمت دوم هنر هنر و معماری  مگ لیسونی قسمت طراحی صنعتي سبك روش دوم داخلي پیرو اسكيزوفرني Style Industrial

ولی من هم‌چنان به فکر اسکیزوفرنی طراحی و اشل‌های بینابینی هستم که چقدر می‌توان نامحدود طراحی کرد البته با رعایت اصلی تناسب.

ایدئولوژی‌های ما

آن طور که به نظر می‌رسد باید همزمان کرد با فراغ و بلکه فراتر از آن باید تمام آنچه دیده نمی‌شود به چشم بیاید، اگر هرلحظه به یاد طرحی یا پروژه‌ای از گذشته خود یا نظرات و عقاید خودمان بیفتیم و بجای تأیید همیشگ آنها با نگاه ایرادگیرانه‌تری به بررسي‌شان بپردازیم، حتماً به آن غباری از ابهام که بخشی از ذهنمان را فرا می‌گیرد، پی می‌بریم.

دسته‌ای سوال که پاسخ آنها همان ناخالصي‌هاي ارزشمندي هستند كه ليسوني اساس و فونداسيونِ كارش را بر مبناي آن‌ها بنا كرده است.

آنچه می‌کشیم، می‌نویسیم و بیان می‌کنیم بخشی از ایدئولوژی‌های ما را نشان می‌دهند، آنجا که باهم مخالفت می‌کنیم ولی به عقاید مخالف هم گوش مي‌كنيم و مي‌دانيم شنیده می‌شویم، درست آنجاست که معجزه در تمام سطوح هنري، علمي و فرهنگي.

پس با افتخار از خودمان شروع کنیم، به خودمان ایمان داشته باشیم و در مکالمات تخصصی، هنگام طراحی گروهی کمتر با استایل دست به سینه به هم لبخند بزنیم.

 

Industrial Style

در خبر قبل در مورد ديوارهاي آجري صحبت كرديم و اينكه براي به دست آوردن ديوارآجري در يك فضا مي‌توانيم لايه‌ي نازك‌كاري را برداريم و به متريال آجر ديوار برسيم، آن را مي‌توانيم تمييز كنيم و از رنگ طبيعي آجر در فضا استفاده نماييم و يا آن را رنگ كنيم.

امروزه اكسپوز اجرا نمودن و يا همان نمايان كردن مصالح ديوارها مثل آجر، بتن و بلوك‌هاي سيماني بسيار مرسوم شده است و در طراحي فضاها استفاده مي‌گرد. با در نظر گرفتن كانسپت مي‌توان از اين طريق به جداره‌ها و يا فضا هويتي خاص داد. اين مدل از طراحي در طراحي داخلي به نام سبك صنعتي Industrial Style بسيار بكار برده مي‌شود.

طراحي داخلي با سبك صنعتي

جا دارد همين‌جا قبل از معرفي اين سبك بحثي را باز كنيم:

بسياري از افراد ازجمله طراحان و يا بعضي كارفرمايان با ديدن عكس‌ها در ژورنال‌ها درخواست اجراي همان طراحي را مي‌نمايند كه در عكس مشاهده مي‌كنند. ولي بايد دقت داشت كه اين طراحي درست و حرفه‌اي محسوب نمي‌شود.

هر فضايي بسته به شرايطي كه در آن قرار دارد طراحي مختص به خود را مي‌طلبد. خوب است كه براي طراحي نمونه‌هاي موردي را ديد و از آن‌ها استفاده كرد ولي در وهله ي اول بايد مفهوم فضاي پروژه را درك كرده و با آن ارتباط برقرار نمود و با تعريف مفهوم و كانسپت پروژه ضابطه‌هاي رسيدن به آن را مشخص كرد.
با بازسازي انبارها و مكان‌هاي صنعتي جهت كاربري مجدد آن‌ها براي فضاي زندگي، تحولي نو در صنعت ساختمان سازي شهرها و همچنين معماري و دكراسيون داخلي ايجاد شد.

اگر بخواهيم اين سبك از طراحي فضاهاي داخلي را معرفي كنيم لازم است اشاره كنيم كه به نمايش درآوردن مصالح يا همان جداره‌هاي اكسپوز و اجراي ناتمام ديوارها، به نمايش گذاشتن لوله‌ها و تاسيسات و استفاده از متريال‌هاي صنعتي مانند فولاد، چوب‌هاي خام، صفحه‌هاي فلزي و يا نمايان نمودن تيرها و… همگي در اين طراحي استفاده مي‌شوند.

عناصر دکوراتیو

البته اين سبك تنها به اين موارد ختم نمي‌شود و مبلمان و عناصر دكوراتيو ديگر كه به شكل صنعتي طراحي شده‌اند مانند چراغ‌ها، ميز و يا پنجره‌ها خود نمونه‌هايي براي ايجاد چنين فضايي در معماري داخلي نقش دارند.

بايد توجه داشت كه در اين سبك نيازي به به كارگيري بيش از اندازه از اين مصالح نيست بلكه مي‌تواند به صورت لكه‌هايي در فضا قرار گيرد و حسي صنعتي را به محيط داخل بدهد.

در واقع اين مدل از طراحي بسيار ساده و مينيمال است و تمامي عناصري كه در فضا قرار مي‌گيرند، هم تعريفي بر فرم و زيبايي آن است و هم براي عملكردشان يعني هر دو در اين سبك از اهميت يكسان برخوردارند.

وجود فضاهاي باز در اين سبك از ديگر ويژگي‌هاي آن محسوب مي‌شود. در شماره ي قبل بحث‌هايي كه در مورد آجر در فضاهاي مختلف شد مي‌تواند در اين سبك بكار برده شود.

به كارگيري رنگ طبيعي آجر با تركيب المان‌هاي صنعتي گرماي بيشتري را براي فضا به ارمغان خواهد آورد. البته اين موضوع به قرار گرفتن مصالح در كنار هم مربوط خواهد شد، به طور مثل گاهي يك ديوار آجري به رنگ سفيد با لوله‌هاي اكسپوز فولادي تركيب زيبايي را خلق مي‌كند و فضايي زيبا ايجاد مي‌نمايد.

استفاده از عناصر آنتيك و قديمي در كنار متريال‌هاي براق و مدرن صنعتي به گرم‌تر و دلنشين‌تر كردن فضا كمك خواهد كرد.
ديوارها
جنس بيشتر ديوارهاي كارخانه‌ها و انبارهاي قديمي كه بازسازي مي‌شدند از آجر و بتن با بلوك سيماني بوده است، به همين دليل اين متريال‌ها مناسب جداره‌ها براي رسيدن به طرحي صنعتي مي‌ابشند، همچنين قرار گرفتن لوله‌كشي‌ها بر روي اين مصالح به عنوان تزئينات در اين سبك استفاده مي‌شود.

كف و سقف

اگر مي‌خواهيد كه زمختي فضاي صنعتي در طرحتان بيشتر هويدا باشد مي‌توانيد از كف بتني استفاده كنيد و يا اگر خواهان ايجاد كنتراست در فضايتان هستيد مي‌توانيد براي متريال كف از چوب و سنگ استفاده نماييد و در كنار مبلمان و ميز صنعتي تضاد جالبي را به وجود آوريد. در قسمت سقف هم مي‌توان تيرها را به نمايش گذاشت و يا هواكش‌ها و تأسيساتي كه عبور كرده‌اند را مي‌توان به صورت اكسپوز به عنوان تزيينات بكار برد.

رنگ

باور خیلی‌ها بر این است که رنگ‌های بکار گرفته شده در این سبک باید رنگ‌های خنثی باشد ولی استفاده از بعضی تک‌رنگ‌های تند به عنوان مبلمان متغیر می‌تواند فضا را پویا کرده و از یکنواختی آن را خارج نماید.

مبلمان

استفاده از مبلمان راحتی و بزرگ در این سبک مرسوم است. میزها می‌توانند از فلز یا چوب باشند و یا از اشکالی هندسی با تلفیق این دو متریال با هم پدید آیند. می‌توانید چراغ‌های آویز و یا رومیزی که به شکل صنعتی و ساده می‌باشند را خودتان مناسب با خانه تهیه نمایید و یا به سادگی طراحی کنید. بکار بردن این چراغ‌ها با میزهای به سبک وینتیج زیباتر جلوه خواهند کرد. ترکیب قفسه‌ها از تخته‌ی چوبی و پروفیل‌های فلزی می‌تواند به صورت لکه‌های هماهنگ در تمام قسمت‌ها مانند نشیمن، کتابخانه و یا آشپزخانه بکار برده شود.

همچنین در قسمت آشپزخانه می‌توانید هود را اکسپوز اجرا نمایید و مانند المانی تزیینی آن را در فضای آشپزخانه قرار دهید.

در بعضی مواقع می‌توانید حتی یک آشپزخانه صنعتی داشته باشید.

یعنی با استفاده از کابینت‌های استیل و چیدمانی به شکل آشپزخانه صنعتی، به کارگیری گلدان‌های سبز در بعضی از گوشه‌ها، فضایتان را زنده‌تر م‌کند و حس سرزندگی را به فضای مدرنتان جاری خواهد کرد.
اگر به دنبال داشتن چنین فضاهای صنعتی هستید، انبارها، تولیدی‌ها و کارگاه‌های قدیمی از این مزیت برخوردارند؛ اما اگر خانه‌ای دارید که می‌خواهید بدین شکل بازسازی کنید خودتان را وارد چالش می‌کنید.

اگر هم فضایی دارید که از ابتدا طراحی می‌کنید می‌توانید راحت به تاسیسات و جدارها فکر کرده و آن را در طراحی خود اعمال کنید. استفاده از سبک صنعتی می‌تواند در فضاها با کاربری‌های متفاوت شکل بگیرد؛ مانند خانه، استودیو، فضاهای اداری، کافه‌ها و… باز هم مجدداً تأیید می‌کنیم که استفاه‌ی نمادین از طراحی‌ها هیچ‌گاه هوشمندانه، حرفه‌ای و دل‌انگیز نبوده و باید در نظر داشت که در تمام طرح‌ها باید حس طبیعیِ شکل گرفتن فضا به مخاطب القا شود.

مخصوصاً در این طراحی‌ها که باید هدفتان را مشخص کنید و مطابق با کانسپت و پروژه موجود، فضا را طراحی نمایید. مثلاً قرار دادن لوله‌ها به شکل نمادین نه‌تنها زیبا نیست بلکه کانسپت و ایده‌ای که این سبک را به وجود آورده از بین می‌برد و دیگر مفهومی قوی در فضایتان را ایجاد نخواهد نمود.

در آخر باید اضافه کنم یک طراح موفق محدود به سبک‌ها نخواهد شد و تنها از آن‌ها به عنوان ابزاری برای خلاقیت و نوآوری استفاده خواهد کرد.

با در نظر گرفتن هدف طراحی و تعریف ضابطه‌ها برای رسیدن به آن هدف، شما می‌توانید یک طراحی یکپارچه و منحصر به پروژه‌ی خودتان را داشته باشید.

 

اسكيزوفرني در طراحی به روش پیرو لیسونی قسمت اول

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*