آشنایی با هنرمندان جنبش هنر مدرن _ بیکن Bacon
با مجله خبری ایشومر در هنر ، طراحی و هنرمندان جنبش هنر مدرن همراه باشید:
بیکن Bacon
فرانسیس بیکن ، نقاش انگلیسی در سال 1909 تا 1992.
به سبب شیوه مستقل و شخصی اش در تجسم وضعیت فاجعه آمیز انسان مدرن ،
یکی از شاخص ترین هنرمندان معاصر سبک اکسپرسیونیست به شمار می آید.
او در دوبلین به دنیا آمد ولی از جوانی در لندن در سال 1925 اقامت گزید.
چند سالی را در برلین و پاریس گذرانید.
نخست به عنوان متخصص طراحی داخل بنا به کار مشغول شد، سپس بدون آموزش رسمی ،
راه نقاشی را پیش گرفت در سال 1930.
در مدت بیش از 10 سال فعالیت و ارائه آثارش در چندین نمایشگاه ، نتوانست چندان موفقیتی
کسب کند، ولی با اثر بحث انگیزی تحت عنوان مشق های سه گانه از پیکره ها برای موضوع
تصلیب در سال 1944 ، به جایگاهی بلند در نقاشی ازوپا دست یافت.
بیکن معمولا ، پیکر مرد یا زنی را در فضای بسته جای می دهد و
در جنبه های نفرت انگیز اشکال و حرکاتاو ، غلو می کند.
صحنه هایی را که با پیکره های کژ نما و جنبنده در پرده های سه لته اش ، ارتباط میان لت ها نه
چندان بر اساس روایت بلکه عمدتا صوری استف بدین سان فضاها کاملا از یکدیگر متمایز و در عین
حال با هم متصل می شوند.
نقاشی های بیکن را معادل بصری « ادبیات موقعیت های حاد » که در اواخر دهه ی 1940 رواج داشت
دانسته اند، در واقع او موقعیت های حاد را از طریق تحریف هولناک پیکرها در فضای پر پیچ و تاب و
فرساینده نمایان می سازد.
به همین سبب ، بیکن و آلبرتو جاکومی از رهبران جنبش پیکرنمایی جدید با خلصت اگزیستانسیالیست
شناخته شده اند.
طبق گزارش مجله خبری ایشومر ،
این هنرمند ، غالبا فکر اولیه نقاشی هایش را از عکس های رادیو گرافی ، تصاویر سلسله وار،
فیلم های سینمایی و غیره بر می کرفت.
او از میان آثار استادان قدیم ، به نقاشی های رامبرانت ، ولاسکز و گویا ، دلبسنگی خاصی داشت.
به عنوان مثال در ساسله پرده هایی که پاپ را در حال فریاد زدن نشان می دهند ، او از تک چهره
پاپ اینوسنت دهم اثر ولاسکز، چهره ی پرستار فریاد زننده در فیلم رزومنا و پوتمکین اثر آیزنشتاین و
نیز زن فریاد زننده در فیلم پرده کشتار معصومان مقدس اثر پوسن بهره گرفته است.
اما بیکن در شیوه و اسلوب نقاشی خود کمال گراست.
او می تواند تعادل میان نظم و تصدف برقرار کند ، بدان سان که تصویرها به طرزی « اتفاقی » از کار بست
رنگ ماده بر روی بوم حاصل آیند.
از جمله آثار هنری این هنرمند می توان به : سری در میان دو شقه ی گاو در سال 1954 اشاره کرد.
عقاید او
طبق گزارش مجله خبری ایشومر ، وی معتقد بود که ادراک ما از حقیقت تنها در همان حدی است که مشاهدات ما اجازه میدهد و
«خارج از حیطه مشاهدات» نه تنها نمیتوانیم چیزی بدانیم ، شاید اصولاً شایسته دانستن آن نباشیم.
فرانسیس بیکن معتقد بود که «علم بر انسان و جهان تسلط دارد» و «بر طبیعت نمیتوان مسلط گشت مگر آنکه از قوانین آن آگاهی یابیم» و
در رد اندیشه کلیسا چنین عنوان کرد که «اگر انسان ذهن خود را معطوف به ماده کند در حدود آن کار میکند و از حدود ماده تجاوز نمینماید».