کشفی جدید از خون انسان برای اکسیر جوانی


admin بهمن 11, 1399 دقیقه مطالعه
کشفی جدید از خون انسان برای اکسیر جوانی

شاید ایده اکسیر جوانی را فقط در رویا و یا در فیلم های سینمایی شنیده و دنبال کنید ولی امروزه محققین به این دستاورد رسیده اند با مجله خبری ایشومر همراه باشید.
تحقیقات قبلی نشان داده‌اند پیوند موش‌های پیر و جوان نتایج جالبی به همراه دارد. در حالی که به اشتراک‌ گذاشتن خون، تأثیرات مثبتی روی موش‌های پیر دارد؛ موش‌های جوان با بدشانسی مواجه می‌شوند. طی این تحقیقات مشخص شد تزریق خون موش‌های پیر به موش‌های جوان، باعث بروز نشانه‌های پیری مغز می‌شود؛ از طرف دیگر مغز موش‌های پیری که خون موش‌های جوان به آن‌ها تزریق شده بود نیز جوان‌تر به نظر می‌رسند. در واقع آن‌طور که مینامی تعبیر می‌کند؛ ما شاهد نوعی اثر جوان ‌سازی در آن‌ها هستیم.

مجله خبری ایشومر Blood-cells-mag-eshomer-300x225 کشفی جدید از خون انسان برای اکسیر جوانی سبک زندگی  ویکتوریا بولوتینا کشفی شرکت آلکاهست خون جوانی جدید برای بافت عصبی انسان اکسیر Victoria Bolotina

اخیرا مشخص شده است پلاسمای خون افراد جوان می‌تواند به بهبود حافظه، مهارت گفتاری و فعالیت‌های فیزیکی موش‌های پیر کمک کند؛ در واقع این ماده آن‌ها را جوان می‌کند.ساکورا مینامی از شرکت آلکاهست (Alkahest) می‌گوید روش کشف‌شده این قابلیت را دارد که برای درمان بیماری‌های انسان‌ نیز به کار گرفته شود. گفتنی است این تحقیق توسط شرکت آلکاهست انجام می‌گیرد.

اما شاید یک پرسش عجیب در این میان به ذهن برسد؛ آیا پلاسمای انسان جوان نیز می‌تواند چنین خاصیتی داشته باشد؟ برای پی بردن به این موضوع، مینامی و همکارانش نمونه خون‌ گرفته‌شده از یک فرد ۱۸ ساله را به یک موش ۱۲ ماهه تزریق کردند. در اینجا باید اشاره کنیم که یک موش ۱۲ ماهه همانند یک انسان ۵۰ ساله است. به عبارتی یک موش در ۱۲ ماهگی نشانه‌های پیری از خود بروز می‌دهد. برای مثال تحرک آن کمتر می‌شود و عملکردش در تست‌های حافظه افت می‌کند.

مجله خبری ایشومر vials-of-blood-mag-eshomer-300x207 کشفی جدید از خون انسان برای اکسیر جوانی سبک زندگی  ویکتوریا بولوتینا کشفی شرکت آلکاهست خون جوانی جدید برای بافت عصبی انسان اکسیر Victoria Bolotina

اما به نظر می‌رسد پلاسمای خون عامل مؤثر در جوان‌سازی باشد. پلاسما به قسمتی از خون اطلاق می‌شود که به‌صورت مایع است. انجام چندین مطالعه تا به حال نشان داده است تزریق پلاسمای یک موش‌ جوان به موش پیر، باعث جوان شدن ارگان‌های موش پیر از جمله ماهیچه، قلب و کبد می‌شود.

موش مورد آزمایش، دو بار در هفته پلاسمای انسانی دریافت کرد. بعد از سه هفته، آزمایش‌های مختلفی بر روی آن انجام شد. پس از آن؛ عملکردهای موش تحت آزمایش، یک موش ۳ ماهه و همچنین یک موش پیر دیگر که هیچ‌گونه تزریقی دریافت نکرده بودند، با هم مقایسه شدند.
جدیدترین نورونها
پلاسمای خون انسان باعث بالا رفتن مهارت گفتاری می‌شود. همچنین حافظه‌ی آنها علایم بهبودی نشان می‌دهد.
محققان مشاهده کردند پلاسمای انسانی نیز قدرت جوان‌سازی دارد. طی تست‌ها مشخص شد موش پیر تحت آزمایش در فضای باز همانند یک موش جوان می‌دود، همچنین به نظر می‌رسد عملکرد حافظه‌ی آن‌ بهتر شده است و در به خاطر سپردن راهش در مسیرهای پیچیده، نسبت به موش‌های پیر دیگر بهتر عمل می‌کند.

مجله خبری ایشومر کشفی-جدید-از-خون-انسان-برای-اکسیر-جوانی-300x170 کشفی جدید از خون انسان برای اکسیر جوانی سبک زندگی  ویکتوریا بولوتینا کشفی شرکت آلکاهست خون جوانی جدید برای بافت عصبی انسان اکسیر Victoria Bolotina

مینامی که یافته‌های خود را در گردهمایی سالانه‌ی جامعه‌ی عصب‌شناسی در سن‌دیه‌گو ایالت کالیفرنیا ارائه کرده است، در این مورد می‌گوید:
ویکتوریا بولوتینا (Victoria Bolotina) از دانشگاه بوستونِ ماساچوست می‌گوید:
درمان با روش تزریق پلاسمای انسان جوان، منجر به افزایش تولید بافت مغزی می‌شود.
نتیاج آزمایش تقریبا مشابه چیزی بود که انتظارش را داشتیم. خون انسان جوان چیزی در خود دارد که برای جوان ماندن موش‌ها حیاتی است.
تیم تحقیقاتی سپس به بررسی مغز‌ موش‌های تحت تزریق با موش‌های پیر دیگر پرداختند. آن‌ها به دنبال نشانه‌های تولید نورون‌های جدید در هیپوکامپوس (Hippocampus) می‌گشتند؛ فرآیندی که تولید بافت عصبی (neurogenesis) نام دارد و گمان می‌رود برای بهبود حافظه و یادگیری مهم باشد. محققان پی بردند سلول‌های جدیدی در مغز موش‌هایی که تزریقات پلاسمای جوان دریافت کرده بودند، ایجاد شده است. حکایاتی وجود دارد مبنی بر اینکه افراد سالخورده‌ای که انتقال خون تجربه کرده‌اند، از تأثیر جوان‌سازی آن بهره‌مند شده‌اند.
مینامی می‌گوید:
همچنین مینامی ادعا می‌کند بعضی از فاکتور‌هایی را که مسئول وجود چنین خاصیتی در پلاسما هستند، شناسایی کرده است؛ اما وی اعلام کرده که هنوز مایل به افشای آن‌ها نیست. به گفته‌ی او، به نظر می‌رسد بعضی از این فاکتورها مربوط به مغز باشند؛ اما بعضی دیگر در جاهای دیگری از بدن سرچشمه می‌گیرند. مینامی امیدوار است کشف اخیر بتواند به یک روش درمانی برای مبارزه با روند سالخوردگی منجر شود.

منبع مجله خبری ایشومر

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*