خلاقیتهنر

مفهوم چگونگی هماهنگی ، در رنگها ( قسمت دو م )

با مجله خبری ایشومر همراه باشید :

 

خاکستری ملایم یا مات ، از نظر بینایی و اثر آن روی دستگاه چشم به این معنی است :

که جذب آن توسط چشم و تبدیل آن به حالتی دیگر برابر می­باشد، طوری که موارد ذکر شده حالتی یکسان به وجود می­آورند ،

به عبارتی رنگ خاکستری ملایم ، باعث ایجاد تعادل در چشم می­شود.

 

مجله خبری ایشومر colour-harmony-2-mag-eshomer-290x300 مفهوم چگونگی هماهنگی ، در رنگها ( قسمت دو م ) خلاقیت هنر  هماهنگی مفهوم رنگها چگونگی چشم تعادل

 

«هرینگ» نشان می­دهد که چشم و مغز نیازمند خاکستری ملایم می­باشد و کمبود آن باعث ناراحتی چشم می­شود.

اگر مربعی سفید را روی زمینه سیاه بگذاریم و بعد چشم خود را آن برداریم، «پس تصویر» حاصله، مربعی سیاه خواهد بود.

اگر مربع سیاه را روی زمینه سقید بگذاریم، «پس تصویر» حاصله، مربعی سفید است.

حالت موازنه طلبی چشم، می­خواهد خود را در چشم تثبیت نماید.

اما اگر به مربعی با رنگ خاکستری ملایم روی زمینه خاکستری خیره شویم، پس تصویر رنگی غیر از خاکستری ملایم

نخواهد بود؛ به این ترتیب خاکستری ملایم، برای ایجاد حالت توازن مورد نیاز چشم، ضروری است.

 

تغییرات بینایی ناشی از تاثیرات ذهنی ما است.

به این ترتیب هماهنگی در دستگاه بینایی ما ، شامل : حالت تعادل  روانی- فیزیکی  خواهد بود که در آن، هماهنگی

و همگونی یکسان است.

خاکستری مات، باعث ایجاد چنین حالتی می­شود . می­توان این رنگ (خاکستری) را از ترکیب سیاه و سفید و ی

ا دو رنگ مکمل و سفید و یا چند رنگ به وجود آورد. به شرطی که دارای رنگ­های اصلی و اولیه یعنی زرد، قرمز و آبی

به نسبت­های مناسب باشند ، به ویژه زمانی که هر جفت از رنگها ی  مکمل حاوی هر سه رنگ اصلی باشند:

قرمز، سبز = قرمز (زرد و آبی)

آبی، نارنجی = آبی (زرد و قرمز)

زرد، بنفش = زرد (قرمز و آبی)

 

به این ترتیب می­توانیم بگوئیم وقتی که یک سری رنگ متشکل از دو رنگ و یا بیشتر، حاوی زرد، قرمز و آبی به نسبت­های

مناسب باشند، از ترکیب آنها رنگ خاکستری حاصل می­شود.

 

با مجله خبری ایشومر همراه باشید :

 

رنگهای قرمز، زرد و آبی می­توانند ؛

جانشین تمام رنگها شوند. چشم برای ایجاد تعادل، چنین مجموعه­ای را طلب می­کند و در این صورت است که چشم

در تعادلی هماهنگ خواهد بود.

دو یا چند رنگ زمانی هماهنگی دارند که از ترکیب آنها رنگی خاکستری (نه کمرنگ و نه پررنگ) بدست می­آید.

هر مجموعه رنگ دیگری که از ترکیب آنها رنگ خاکستری حاصل نشود، نوعی ناهماهنگی بر آن حاکم است.

نقاشی­های معروف بسیاری وجود دارند که حالتی با مایه­های تند دارند و ترکیب رنگ آنها طبق تعاریفی که در این مبحث

داده شده است، هماهنگی ندارند.

کاربرد یک جانبه و تکیه روی رنگی خاص و حالت ایجاد شده از آنها، باعث ایجاد اثری مهیج می­شود.

بنابراین الزامی ندارد :که همه ترکیبات رنگ هماهنگ باشند .

به گغته سورا « هنر یعنی هماهنگی»   :  او وسیله­ای برای هنر را  ، با هدف آن  ، اشتباه می­گرفت.

 

 

مفهوم چگونگی هماهنگی ، در رنگها ( قسمت اول )

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن