خلاقیتهنر

سبک عکاسی مفهومی Conceptual Photography در آموزش عکاسی

با مجله خبری ایشومر در آشنایی با انواع سبک عکاسی در آموزش عکاسی همراه باشید:

دوربین عکاسی

عکاسی مفهومی (Conceptual Photography)

 

عکاسی مفهومی یک فرم پیشرفته تر از ابراز احساسات هنرمندانه است که عکاسی را در زمره

هنرهایی مانند نقاشی، شعر، موسیقی و … در می آورد.عکاسان این عکس‌های برجسته را با

تمام تلاش، تخیل و خلاقیتشان گرفته اند تا به ما فرصت دیدن شگفتی‌های عکاسی را از چشمان

خلاقانه شان بدهند.

عکس مفهومی یا Conceptual به عکسی گفته می‌شود که هدف عکاس از آن،

معمولا بیان مفهومی خاص با کمک عناصر تصویر است.

عکس مفهومی باید بیننده را به تفکر وا دارد.

 

 

 

مجله خبری ایشومر سبک-عکاسی-مفهومیconceptual-photography-آموزش-عکاسی-مجله-خبری-ایشومر-2-300x300 سبک عکاسی مفهومی Conceptual Photography در آموزش عکاسی خلاقیت هنر  عکاسی مفهومی عکاسی سبک عکاسی دوربین عکاسی آموزش عکاسی

 

 

 

در عکاسی مفهومی، مفهوم در عکس اولین موضوعی است که باید به آن پرداخته شود.

 

دورترین سابقه عکاسی مفهومی به اوایل قرن بیستم(۱۹۱۷) زمانی که که آلفرد اشتیگلیتز Alfred Stieglitz

از یک اثر مفهومی (آبریزگاه) ساخته مارسل دوشان برای نمایشگاهی در نیویورک عکاسی کرد بر می گردد.

(اثر تجسمی اصلی مفقود شده اما عکس اشتیگلیتز هنوز باقی مانده و به عنوان یک اثر هنری مستقل

شناخته می شود.)

اما در دهه ۶۰ همزمان با ظهور ویدئو آرت، رواج بکارگیری دوربین توسط هنرمندانی به مانند ریچارد لانگ و

دنیس اپنهایم جهت ثبت و توصیف آثار هنری آن دوران که اغلب ظاهری سرد و بی روح داشتند خاستگاه

این سبک از عکاسی شد. نیت آنها ساده بود، خلق تصاویری واقع بینانه از آثار هنری بطوری که تا حد ممکن

مستند باشند.

 

 

 

مجله خبری ایشومر سبک-عکاسی-مفهومیconceptual-photography-آموزش-عکاسی-مجله-خبری-ایشومر-1-300x209 سبک عکاسی مفهومی Conceptual Photography در آموزش عکاسی خلاقیت هنر  عکاسی مفهومی عکاسی سبک عکاسی دوربین عکاسی آموزش عکاسی

 

 

 

 

این روح واقعی عکاسی بود و همان ظرفیت غیر قابل تغییر عکاسی است که همه چیز را چنانچه که هست

نشان می دهد و این سر منشا این تفکر در بین هنرمندان گردد که دوست داشتند باور کنند این تجسم

آثار هنری در عکاسی است.

یک عکاس مفهومی تلاش می کند که قسمتی از پیام خود را به مخاطب منتقل کند

این پیام می تواند یک جهت دادن سیاسی باشد یا تفسیر اجتماعی و حتی می تواند یک حس برانگیخته

درونی و مبهم از احساسات فرو خفته مان باشد .

 

 

 

مجله خبری ایشومر سبک-عکاسی-مفهومیconceptual-photography-آموزش-عکاسی-مجله-خبری-ایشومر-3-300x269 سبک عکاسی مفهومی Conceptual Photography در آموزش عکاسی خلاقیت هنر  عکاسی مفهومی عکاسی سبک عکاسی دوربین عکاسی آموزش عکاسی

 

 

با مجله خبری ایشومر در آشنایی با انواع سبک ها و دوربین عکاسی در آموزش عکاسی همراه باشید:

تا این جا قضیه، داستان مانند هنرهای انتزاعی است ولی بعد از آن عکس مفهومی تصویر یک نمود صریح و

بی پرده از خود مفهوم نیست بلکه یک بیان کلی از ایده اصلی می باشد.

البته یک مشکلی که برای هر عکاس مفهومی پیش می آید این است که درک مفاهیم استفاده شده و

حدس زدن معنای آن ها برای هر مخاطبی امکان پذیر نباشد.در نتیجه تلاش جهت درک مفاهیم توسط مخاطب

یک چالش مهم برای عکاس مفهومی است.

 

 

 

مجله خبری ایشومر سبک-عکاسی-مفهومیconceptual-photography-آموزش-عکاسی-مجله-خبری-ایشومر-4-300x199 سبک عکاسی مفهومی Conceptual Photography در آموزش عکاسی خلاقیت هنر  عکاسی مفهومی عکاسی سبک عکاسی دوربین عکاسی آموزش عکاسی

 

 

 

 

عکاس مفهومی برای یک عکس معانی عینی و یا ذهنی بسیار زیادی قائل است.

عکاسی مفهومی به درستی از سمبل ها برای بیان مفهوم استفاده می کند. حرکت، حالت و فرم سوژه و

یا همه چیزی که عکاس می خواهد در پیامش لحاظ کند در این نوع عکاسی دیده می شود.

سمبل ها همیشه حضور قدرتمندی دارند، از سرخی مهیج رژ لب به نشانه خون سرخ رنگ جاری در رگ ها

تا سبزی لجن زار به نشانه سبزی اسکناس های پول!

البته خیلی از عکاسان مفهومی علاقه دارند ادعا کنند تنها و فقط تنها یک مفهوم عینی برای هر عکس وجود دارد و

از خلال عکس هایشان، صرفنظر از پس زمینه های ذهنی مخاطبان آن ها، همان یک معنا را برای بیننده قابل بازیافت

می دانند. گرچه هستند عکاسان مفهومی ای که نیت دیگری در سر دارند. آن ها می خواهند مخاطب نهایت درک

ذهنی خودش را از عکس داشته باشد.

 

 

 

مجله خبری ایشومر سبک-عکاسی-مفهومیconceptual-photography-آموزش-عکاسی-مجله-خبری-ایشومر-5-300x189 سبک عکاسی مفهومی Conceptual Photography در آموزش عکاسی خلاقیت هنر  عکاسی مفهومی عکاسی سبک عکاسی دوربین عکاسی آموزش عکاسی

 

 

 

 

 

بیشترعکاسان مفهومی مینیمال، ترکیب هایی ایجاد می کنند که فوکوس و

تمرکز دقیقا بر روی یک سوژه باشد .

یک مفهوم منفرد، که باعث تمرکز بیننده بر روی یک فکر مشخص می گردد. ایده قرار گرفتن سوژه بر روی بک گراند

سفید و پاکیزه، بخاطر همین منظور است: یعنی پرهیز از مخشوش شدن ایده اصلی.

در سویی دیگر کمی پیچیدگی وجود دارد.این هنرمندان کسانی هستند که مکان های شلوغ و تعدد سوژه را بر

می گزینند، که اغلب فاقد تمرکز بر روی سوژه ای واحد است. ترجیحا هر سوژه و هر نماد، در این مکان ها یک نقشی

برای دیگری بازی می کند . خلق چشم اندازهای وسیع از ایده های که در عین حالی که پیامی کلی را توصیف می کنند

ولی هنوز به شدت خاص هستند.

تعداد زیادی از عکاسان مفهومی تلاش دارند تصاویر تا حد ممکن طبیعی به نظر آید، به طوری که حواس بیننده از ایده اصلی

عکس منحرف نشود . در اصل نیت و خاستگاه اولیه این نوع از عکاسی هم همین است.

تعداد بسیار زیادی از عکاسان مفهومی کوشش نمی کنند که حتما آثارشان زیبا باشد و یا حتی الزاما به چشم زیبا بیاید.

عکاسی مفهومی باید ساده باشد و گاهی حتی در برخی موارد خاص به طور عمدی زشت ارائه شود،

تا ایده از درون تصاویر بیان شود.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن