کارآفرینیموفقیت

شیگرو میاموتو:خالق قارچ‌خور خود را ادامه‌دهنده‌ی والت دیزنی می داند

شیگرو میاموتو (متولد ۱۶ نوامبر، ۱۹۵۲ در کیوتو، ژاپن) طراح و تهیه‌کننده ژاپنی بازی‌های رایانه‌است.وی با لقب‌هایی همچون «پدر بازی‌های رایانه‌ای» یا «والت دیزنی بازی‌های الکترونیک»شناخته می‌شود. بیشتر علت شهرت او طراحی بازی‌هایی همچون ماریو، افسانه زلدا، وی موزیک و دیگر بازی‌های مرتبط با نینتندو است. پدرش مدرس زبان انگلیسی بود. در همان اوان کودکی به جهان پیرامون توجه نشان می‌داد و در طبیعت کندوکاو می‌کرد. در یکی از این گشت‌وگذارها غاری پیدا می‌کند.با مجله خبری ایشومر همراه باشید.خودش می‌گوید این طبیعت‌گردی‌ها الهام‌بخش ساخت بازی‌های چون «افسانه‌ی زلدا» (The Legend of Zelda) شد.

شیگرو در بچگی از چوب و پارچه برای خودش اسباب‌بازی و عروسک درست می‌کرد در عالم کودکی خود، برای‌شان ماجراها و زندگی‌های متفاوت تعریف می‌کرد. هر کدام در دنیای جادویی شیگرو نقشی داشتند و مثل یک فیلم‌نامه‌ی بازی رایانه‌ای، نقش خود را ایفا می‌کردند. او ۱۴ ساله بود که به قول خودش بزرگ‌ترین الگو و الهام‌بخش در زندگی حرفه‌ایش، «والت دیزنی» از دنیا رفت. میاموتو در ۱۹۷۵ به دانشکده‌ی هنر «کانازاوا» رفت و در ۱۹۷۷ در رشته‌ی طراحی صنعتی فارغ‌التحصیل شد.

زلدا در  سال ۱۹۸۶ عرضه شد که تحسین جهانی برای آن‌ها به همراه داشت. با معرفی دستگاه نینتندو ۶۴، شرکت نینتندو وارد حوزه‌ی بازی‌های سه‌بعدی شد. میاموتو موظف شد اسناد طراحی سه‌بعدی ماریو را کنسول جدید آماده کند. اما یک مشکل جلوی پیشرفت کار را گرفت؛ نوارهای بازی نینتندو ۶۴ محدودیت حافظه داشتند و از پس ذخیره داده‌های مربوط به بازی‌های جدید بر نمی‌آمدند؛ در نهایت میاموتو ناگزیر برای جا دادن مراحل متعدد از خیر گرافیک سطح بالا گذشت.

مدیران نینتندو دست به دامن نیروی تازه‌کار ولی بااستعداد خود، میاموتو شدند تا یک بازی پرفروش بسازد و آن را در همان دستگاه‌های فروش‌نرفته جا دهد و جلوی ضرر بیشتر را بگیرد. میاموتو چند ایده‌ی جالب داشت ولی محدودیت‌های فنی آن زمان باعث می‌شد اجرای آن‌ها تقریبا ناممکن باشد. میاموتو، خود، برنامه‌نویس نبود و ناگزیر طراح‌هایش را با افراد فنی در میان می‌گذاشت تا از عملی بودن‌شان مطلع شود. ایده‌ی اصلی یک شخصیت نجار ایتالیایی بود که در آن زمان ’Jump Man’  یا مرد جهنده نام گرفت. این شخصیت یک کلاه قرمز بر سر داشت و یک سبیل بزرگ. با توجه به محدودیت‌هایی که بازی‌های آرکید داشتند خود میاموتو بدون کمک گرفتن از یک آهنگ‌ساز، سه آهنگ برای این بازی درست کرد.

مجله خبری ایشومر TM_NDS_NewSuperMarioBrosDS-300x253 شیگرو میاموتو:خالق قارچ‌خور خود را ادامه‌دهنده‌ی والت دیزنی می داند کارآفرینی موفقیت  والت دیزنی می داند قارچ‌خور شیگرو میاموتو خالق ادامه‌دهنده‌

مراحل توسعه بیش از یک سال طول کشید و در نهایت بازی‌های Super Mario Bros و Duck Hunt به‌صورت باندل با هر دستگاه NES به فروش رسید. البته میاموتو در ساخت. Super Mario Bros مجموعه‌ای از اولین‌ها را با خود به همراه آورد. اولین نقشه‌ی مناطق مخفی، چندین گزینه پاور آپ و بسیاری موارد دیگر. در کنار هم قرار گرفتن این بازی‌ها، خود دستگاه NES و دسته‌های روان آن به علاوه موسیقی متن عالی و گرافیک خوب باعث موفقیت بی‌سابقه‌ی آن‌ها هم از نظر منتقدان و هم از لحاظ تجاری شد. به عقیده‌ی بسیاری این بزرگ‌ترین و تاثیرگذارترین موفقیت یک بازی ویدیویی در طول تاریخ این صنعت است. رویه‌ی عرضه‌ی دستگاه با یک بازی در ۱۹۸۹ با بازی Tetris و  Super Mario World (طراحی میاموتو) در ۱۹۹۱ ادامه یافت ولی این Super Mario Bros بود که تاریخ‌ساز شد.

مجله خبری ایشومر unnamed-300x188 شیگرو میاموتو:خالق قارچ‌خور خود را ادامه‌دهنده‌ی والت دیزنی می داند کارآفرینی موفقیت  والت دیزنی می داند قارچ‌خور شیگرو میاموتو خالق ادامه‌دهنده‌

شیگرو میاموتو با کمک هیروشی یامائوچی توانست با سوپر ماریو (Super Mario World) تقسمتی از این تاریخ بازی سازی را به نام خود رقم بزند.هیروشی یامائوچی سومین و به قولی تأثیرگذارترین رییس شرکت نینتندو بود. او که شرکت را به عنوان میراث خانوادگی از پدربزرگش تحویل گرفت چنان دگرگونی ایجاد کرد که نینتندو از یک سازنده ساده کارت های بازی ژاپنی به یکی از سه غول بازی های رایانه ای در سطح جهان بدل شد.

بازی سوپر ماریو یا همان قارچ خور خودمان در زمان تصدی گری این مرد منتشر شد و توانست به فروش بی سابقه ۴۰ میلیون نسخه در سراسر جهان دست یابد.

هیروشی یامائوچی در تاریخ ۱۹ سپتامبر ۲۰۱۳ در سن ۸۵ سالگی درگذشت.
مجله خبری ایشومر Super-Mario-Galaxy-mag-eshomer-300x240 شیگرو میاموتو:خالق قارچ‌خور خود را ادامه‌دهنده‌ی والت دیزنی می داند کارآفرینی موفقیت  والت دیزنی می داند قارچ‌خور شیگرو میاموتو خالق ادامه‌دهنده‌

آخرین بازی که میاموتو سعی کرد تا یک بازی دیگر در Super Mario Galaxy بسازد، تیم سازنده مشغول طراحی Super Mario 3D World بود و به همین دلیل این ایده تحقق نیافت. ولی وی اعلام کرده که ممکن است در آینده شاهد ساخت این بازی باشیم:

پس از عرضه ماریو ۶۴، بازخورد‌های بسیار زیادی در مورد کنترل سخت بازی در دنیای ۳ بعدی دریافت کردیم، حتی عده‌ای عقیده داشتند که تیم ما قادر نیست تا بازی‌های ۳ بعدی خوبی بسازد و به همین دلیل هم نینتندو فعلا به ساخت بازی در دنیای Super Mario Bros ادامه می‌دهد، چون طرفدران رضایت بیش‌تری از آن دارند. ولی ما همواره به این قضیه فکر می‌کنیم که چطور می‌توان اثری ساخت که طرفداران Galaxy و Bros به یک اندازه از آن لذت ببرند؟ ما همواره در پی فرصتی هستیم تا این ایده را عملی کنیم. ولی جدا از بحث سوپر ماریو، من و کویزامی سان‌ (سازنده بازی Super Mario Galaxy) می‌خواهیم اثر ۳ بعدی دیگری بسازیم که Galaxy را به چالش بکشد. ولی فعلا امکان این کار محیا نیست چون نمی‌توانیم همزمان روی چند بازی فعالیت داشته باشیم.

مجله خبری ایشومر

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن