آشنایی با سبک های هنر مدرن و مشخصات آن (بخش اول )


admin بهمن 7, 1395 دقیقه مطالعه
آشنایی با سبک های هنر مدرن و مشخصات آن (بخش اول )

با مجله خبری ایشومر همراه باشید :

 

نقاشی کناره باز ( Hard Edge Painting )

 

اصطلاحی برای توصیف نقاشی های ( عمدتا انتزاعی ) که در آنها ، فرم های نه لزوما هندسی ،

دارای خط و مرزهای قاطع و سطوح رنگی تخت باشند.

 

این اصطلاح ساخته جولز لنگسنر  ( Jules Langsner ) منتقد آمریکایی (  1958 ) است که می تواند  با نگاه به گذشته ،

درخصوص سبک هایی همچون پوریسم قابل اطلاق باشد؛ ولی عمدتا در آن نوع نقاشی به کار رود ، که

در واکنش در برابر کنش های خود انگیخته اکسپرسیونیسم انتزاعی  ، آفریده شده اند.

 

الزور شاکلی  و کنت  نولند  از زمره برجسته ترین نمایندگان نقاشی کناره بارز به شمار می روند.

 

مجله خبری ایشومر Hard-Edge-Painting-mag-eshomer-300x174 آشنایی با سبک های هنر مدرن و مشخصات آن (بخش اول ) طراحي هنر  هنر های نقاشی متافیزیکی نقاشی مشخصات مدرن کنشی کناره باز آشنایی با سبک

 

نقاشی کنشی ( Action Painting )

 

این اصطلاح شیوه آفرینش  نقاشی هایی را توصیف می کند که در آن ، نقاش به جای استفاده از قلمو و

شیوه های سنتی  ، رنگ را بر روی بوم – که معمولا به صورت افقی نهاده می شود – می ریزد، می چکاند ،

می پاشد ، یا پرتاب می کند.

اصطلاح نقاشی کنشی را ابتدا  هارولد روزنبرگ ، منتقد آمریکایی ، درباره کار گروهی از نقاشان

اکسپرسیونیست انتزاعی به کار برد که در حدود 1950 آثار خود را در آمریکا عرضه کردند.

برجسته ترین نماینده این شیوه آفرینش هنری ، جکسون پالاک ، نقاش آمریکایی است که می گوید یک تابلو نباید

صرفا محصول نهایی و تمام شده یک نقاش باشد، بلکه باید فرایند آفرینش او یعنی کنش های هنرمند  حین آفرینش

را منعکس کند .

این اصطلاح اغلب به صورت مترادف اکسپرسیونیسم انتزاعی به کار می رود، ولی  این کاربرد خالی از دقت است،

زیرا همه نقاشان همبسته با اکسپرسیونیسم انتزاعی ، نقاشان کنشی نیستند.

 

مجله خبری ایشومر action-painting-mag-eshomer-300x300 آشنایی با سبک های هنر مدرن و مشخصات آن (بخش اول ) طراحي هنر  هنر های نقاشی متافیزیکی نقاشی مشخصات مدرن کنشی کناره باز آشنایی با سبک

 

نقاشی متافیزیکی  ( Metaphysical Painting )

 

یک سبک نقاشی که حدود سال 1913 به وسیله جورجو دکیرکیو ابداع و به کار گرفته شده و نقاشانی همچون کارا، موراندی و

چند نقاش ایتالیایی دیگر آن را تا 1920 ادامه دادند. مفهوم متافیزیکی که در عناوین چند تابلوی کیرریکو آمده است

هیچ گاه به طور دقیق صورت بندی نشده ، ولی ویژگی این سبک تصاویری است که بیانگر نوعی رمز و راز و توهم است.

این حالت تا حدی به وسیله ژرفانمایی های غیر واقعی و استفاده از شمایل پردازی های عجیب و تا حدی به وسیله

ژرف نمایی های غیر واقعی و استفاده از شمایل پردازی های عجیب  و تا حدی به وسیله کنار هم نهادن اشیا ناهمخوان

و غیر متجانس ، به شیوه ای که بعدها سورئالیست ها در پیش گرفتند ، تجسم می یافت. نقاشی متافیزیکی بعد از

جنگ جهانی اول چندان باقی نماند ، ولی بر سورئالیسم تاثیر سترگی داشت.

 

برچسب‌ها :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Rating*